fredag 12 september 2014

GRISSINI MED SMAK AV CITRON;ROSMARIN OCH HAVSSALT!

ULLARED!

Så kom den härliga fredagen igen, ja man blir ju lika glad varje gång! Några kanske uppmärksammade att jag skulle ha en bloggfri dag, MEN så blev det inte! Haha!

I dag efter jobbet drar vi kosan mot ULLARED! Min son måste nästan ha ätit gräs i sommar för han har blivit så lång och behöver nya kläder! Men ska jag vara ärlig så tycker jag att det är lika kul att åka dit själv! De har faktiskt rätt så mycket till köket där! Att vi bara bor 40 minuter därifrån gör inte saken värre heller! Minst en gång i halvåret är man där!

Sallader i alla former görs mycket hemma hos mig. De är så enkla att göra och du kan stoppa i det du är sugen på! Ett gott komplement till sallader är grissini. Grissini eller även kallad brödpinne är ett italienskt måste vid middagsbordet. Jag smaksatte mina med citron, (för jag är galen just nu i citron!) rosmarin och havssalt. 

Hur lyxigt är det inte att bryta av sin egen hemmagjorda grissini och höra det perfekta knäcket?!

Tänk på att få de smala för annars blir de sega när de kommer ut ur ugnen! Jag sprayade mina en och en med vatten från en vattenflaska och sedan strödde jag på hackad rosmarin och havssalt. Tar du inte en och en så är risken stor att pinnarna hinner torka och rosmarinen ramlar av!



GRISSINI MED CITRON, ROSMARIN & HAVSSALT

25 g färsk jäst
1 1/2 dl ljummen vatten
1 tsk salt
2 tsk strösocker
1 äggvita
1/2 dl olivolja
några droppar citronsaft
2 kvistar färsk rosmarin
ca 6 dl vetemjöl

Garnering;
Flingsalt
några kvistar hackad rosmarin

Gör så här;
Smula jästen i en bunke, tillsätt ljummet vatten, salt, strösocker och rör om. Blanda ner äggvita, olivolja, citronsaft och finhackad rosmarin.
Tillsätt vetemjöl lite i taget tills degen går ihop. Jäs degen under bakduk i ca 1 1/2 timme. 

Sätt ugnen på 175 grader. Knåda degen på ett mjölat bakbord.

Dela den i mindre bitar och rulla ut dem till smala längder, ungefär samma tjocklek som en penna. Spraya dem med vatten, strö över flingsalt och hackad rosmarin.

Grädda gyllene i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna på galler.

/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar