onsdag 24 september 2014

HASSELNÖTSPRALINER


CHOKLADGLASERADE MINIMUNKAR

Hos familjen Nilsson blir man aldrig uttråkad för här händer det grejor hela tiden från morgon till kväll! Igår fick gubben åka iväg på föräldrarmöte på Isaks skola och då blev det jag som fick göra alla sysslorna här hemma, vad man tar vissa saker för givet egentligen?!

I helgen gjorde jag ett par goda hasselnötspraliner! Jag har inte lagt upp receptet än men nu fanns det en lucka då jag bara bakade en sak igår.

Var inte rädd för att prova att göra egna praliner, det enda som krävs är tålamod, ett bra recept, tid och rätt redskap.

Nu för tiden finns bra redskap för att göra eget godis i affären. Jag har bla köpt det detta kit med silikonformar för chokladtillverkning på Ica Maxi för nån hundring.




HASSELNÖTSPRALINER, ca 20 st

150 g mörk choklad, 60-70%
100 g hasselnötskräm eller nutella
ca 70 g hasselnötter

ca 20 små folieformar

Gör så här;
Ställ nötkrämen i kylskåpet några timmar innan du ska göra dessa praliner, så att du kan rulla fina runda bollar sedan!
Smält 75 g av chokladen i en skål över sjudande vattenbad eller i mikron (3-4* 25 sek i intervaller och rör om mellan varje). Pensla insidan av formarna med den smälta chokladen.



 Jag använde mig av silikonformar. Ställ kallt för att stelna och pensla sedan på ytterligare ett lager.

Rulla hasselnötskrämen till små kulor eller spritsa och tryck ner i chokladformarna eller spritsa i nutella. 



Fyllningen ska fylla drygt hälften av formarna.

Smält resten av chokladen. Spitsa eller använd en liten sked och täck pralinerna med ett lock av choklad. Tryck försikigt fast en hasselnöt i varje pralin. (Jag använde en form med mönster i botten så jag hoppade hasselnöten på hälften) Låt stelna.



Man kan tillsätta likör om man vill i hasselnötskrämen om man vill ha en vuxnare smak, men se till att inte barnen kommer över dem!


Jag kan bli så trött på mig själv för att jag ofta hamnar i chokladträsket när jag letar recept men de flesta bakelser har ju nån form av choklad i sig! Ni får säga till om ni tröttnar....men det är ju ändå choklad!

Här har vi ett par chokladglaserade minimunkar....det är ok att synda med dem för de är ju så små!

5 saker som du bör tänka på;
  • Värm fritösoljan i tid så den kommer upp i värme
  • Gör inte chokladglasyren för tidigt för då stelnar den.  För stlenar glasyren fastnar den inte på munken! Min stelnade under tiden men då värmde jag den i mikron i några sekunder, fungerade galant för mig!
  • Lägg bitarna på en mjölad bricka med plastfolie över sig, då torkar de inte ut!
  • Se till att inte ha barn i närheten när ni friterar och ett lock till hands om ni använder kastrull!
  • Testkör med en degbit innan, för att få en känsla för hur friteringen blir!


CHOKLADGLASERADE MINIMUNKAR, ca 24 st 

2 ägg (120g)
2 dl strösocker (200g)
60 g smält smör
2 dl mjölk (200g)
ca 12 dl vetemjöl (750g)
1 tsk bakpulver (5g)
1 tsk salt (5g)
ca 1 liter neutral olja (900g)

Chokladglasyr; 30 g smör
1/2 dl honung (90g)
110 g mörk choklad, finhackad
1/2 dl kakao (20g)

Toppa med; hackad polkagris

Gör så här;
Värm oljan i en kastrull eller en fritös på 180 grader.

Smält smöret, häll i mjölken. Vispa ägg och socker. Blanda ner smör och mjölk. Sikta ihop vetemjöl, bakpulver, salt och blanda ner det. Knåda degen försiktigt. Låt den ligga kvar i bunken men täck den med plastfolie. Lägg den i kylen i 1 timme. Gör under tiden chokladglasyren.

Chokladglasyr; Lägg alla ingredienser i en kastrull och sjud ihop i 2-3 minuter, tills sockret har smält och glasyren är slät. Ställ åt sidan. 



Munkar; Kavla degen ca 1 cm tjock på ett mjölat bakbord. Stansa ut munkar med en ringform eller ett glas som är 5 cm i diameter. 



Gör ett mindre hål i mitten. 



Plastfolie på brickan under tiden du friterar så torkar inte degen ut! 


Fritera munkarna gyllende, en i taget i oljan. 


Doppa toppen av munkarna i glasyren medan de fortfarande är varma och strö över hackande polkagrisar.


Mitt största fan och kritiker min son Isak gav sitt godkännande!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar