onsdag 17 september 2014

JORDÄRTSKOCKSSOPPA

MED MATMUFFINS OCH EN KRÄMIG
RÖRA!

Jag bara älskar säsongsbetonad mat och speciellt härodlat, det smakar så mycket mer! Men om man nu inte kan odla det själv så är det nu för tiden väldigt lätt att handla säsongsbetonat i mataffären! 

Det finns några måsten jag vill ha i min trädgård, JORDÄRTSKOCKA är en av dem. MEN de gick inte som jag hade tänkt mig med dem i år...

Jordärtskockorna är inte bara gott att ha i maten utan faktiskt även en mycket fin och ståtlig växt med fina, klargula blommor! Påminner lite grann om småblommande solrosor. Man kan få riktigt fina sommarbuketter av dem!
Den enda nackdelen med jorärtskockor är att de sprids som löpeld i jorden om man inte får upp alla!


Jag tyckte att jag var smart och satte dem ensam i en stor balja med småhål i botten, MEN visa saker vill tydligen växa på friland för de bara dog! Som tur är har min granne kronärtskockor växande lite här och där, så det var inga problem att få ta några! Här är de på bild, visst är de fina?!


Slår ett slag för soppan i detta inlägg, den rätten är lite underskattad tycker jag! MEN med ett gott bröd och en smakrik röra till kan den slå vilken lördagsrätt som helst! I helgen gjorde jag en jordärtskockssoppa med smak av apelsin och tomat, till det serverade jag matmuffins och en god röra på bacon- och lök.




MATMUFFINS MED SALAMI, FETAOST; BASILIKA &
SOLTORKADETOMATER!

4-6 st soltorkade tomater
1-1/2 dl färsk/fryst basilika, hackad
6 skivor salami
150 g fetaost
3 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
0,5 dl olja
1,5 dl naturell yoghurt eller filmjölk

6 st jätte muffinsformar eller 12 st små. Jag satte mina 6 stora i en muffinsform.

Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en muffinsplåt eller ställ upp stora muffinsformar i papp på en plåt. Jag la mina muffinsformar i muffinsplåten så blir det lättare att ta upp dem sedan!

Hacka soltorkade tomaterna och basilikabladen om du har färska. Skär fetaosten i kuber och skär salamin i strimlor.




Mät upp mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Blanda.

Tillsätt ägg, olja, yoghurt eller fil och arbeta snabbt ihop till en deg. Använd gärna elvisp och blanda till en jämn smet. 

Fördela degen i formarna, men fyll bara 2/3 delar annars så jäser det för mycket i ugnen! Fördela tomat, fetaost, salami och basilika i varje muffins. Tryck ner ordentligt i smeten, annars jäser de upp när de gräddas i ugnen.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna något innan servering!




JORDÄRTSKOCKSSOPPA MED TOMAT OCH APELSIN

1 kg jordärtskockor
2 gula lökar 
3-4 vitlöksklyftor
2 msk raps- eller solrosolja
4 tomater
1 1/2 liter höns-eller grönsaksbuljong
3 msk tomatpurè
1 lagerblad
1 tsk rivet apelsinskal
1 dl crème fraiche
salt och peppar

Gör så här;
Skala och skiva jordärtskockorna.




 Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i några minuter i oljan i en kastrull. Hacka tomaterna och lägg ner tillsammans med jordärtskockorna i kastrullen. Fräs i några minuter. Tillsätt sedan buljong, tomatpurè, lagerblad och apelsinskal. Låt småputtra i ca 20 minuter eller tills jordärtskockorna är mjuka.




Ta upp lagerbladet ur soppan och mixa soppan med en stavmixer eller i matberedare, tills den är slät. Häll tillbaka den i kastrullen och blanda i cremè fraiche. Värm soppan och späd med ytterligare buljong om det behövs. Smaka av med salt och peppar.




BACON- OCH LÖKRÖRA, ca 5 dl

8-10 baconskivor
25-30 syltlökar
400 g philadelphiaost, naturell
1/2 dl rostad lök
2 msk gräslök
salt och peppar

Gör så här;
Stek baconskivorna knapriga i en stekpanna. Låt dem rinna av på hushållspapper och svalna.

Skiva upp syltlökarna och smula baconskivorna. Rör ihop alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Salta försiktigt eftersom bacon ger sälta!



/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar