tisdag 16 september 2014

KAFFETRYFFEL MED KOKOS

DINKELKNÄCKEBRÖD MED ROSMARIN OCH KOKOS

Jag har inte haft nåt problem med att lägga upp bilder på instagram MEN igår flippade det rejält! Texten under min bild kom inte med så jag fick lägga det i kommentarfältet, och till och med det strulade. TEKNOLOGI och jag funkar inte alltid bäst!

vi har blivit några fler i familjen som gillar mitt knäckebröd, nämligen mina marsvin! Deras tänder mår bra av att knapra på knäckebröd! Jag bakade ett relativt lätt knäckebröd i går med kort jästid, men som alla knäckebrödrecept är själva kruxet tjockleken på bitarna.

Jag köpte en nonstickbakduk på Ullared senast och den testade jag igår! Klart godkänt! Eftersom degen blir så tunt kavlad så kan det vara ett problem att få upp dem på plåten med bakplåtspappret. MEN inte med nonsticksbakduken, de släppte utan problem! Den lär jag använda fler gånger!

Det jag gillade med detta recept var att den hackade rosmarinen och de torrostade solroskärnorna kavlades in i degen, på så sätt sitter de kvar sedan och smaken blir ännu starkare!




DINKELKNÄCKEBRÖD MED ROSMARIN OCH KOKOS

1 tsk hackad rosmarin
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk
1 1/2 tsk salt
1 tsk flytande honung
3 dl dinkelsikt
2 dl grovt rågmjöl
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl vetekli

Garnering;
2 1/2 dl solrosfrön
2 1/2 msk rosmarin
2 tsk flingsalt


Gör så här;
Finhacka rosmarinen. Torrosta solroskärnorna med flingsalt i en het stekpanna så de får lite färg! Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader. Häll mjölken över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt rosmarin, salt, honung och det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Knåda degen smidig ca 5 minuter för hand. Jäs ca 20 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.


Kavla ut hälften av degen i taget så tunt som möjligt till en platta, ca 40*40 cm. Strö hälften av garneringen över och kavla degen ytterligare en gång med kruskavel.





Har du ingen kruskavel använd då en vanlig kavel och nagga brödet med en gaffel.

Sporra ut fyrkanter, rundlar eller rektanglar och lägg på plåt med bakplåtspapper



Grädda i övre delen av ugnen 6-7 minuter. Låt kallna på galler.

Nu börjar pralinsäsongen på allvar, flikar in några lite då och då! Här har vi en kaffetryffel med kokos! Den tar lite tid att göra pga fyllningen ska stelna men gör du stegen rätt så kommer du få en smarrig, fin tryffel! Jag brukar vänta i ca 15 minuter med att använda dem smälta chokladen, för då blir den lite tjockare och rinner inte av bollen!




KAFFETRYFFEL MED KOKOS

200 g mörk choklad (60-70% kakaohalt)
1 1/2 dl vispgrädde
2 tsk snabbkaffepulver
1 1/2 dl florsocker
25 g rumsvarmt smör
2 dl kokosflingor

florsocker eller kakao
ca 400 g vit choklad
200 g mörk choklad

Gör så här;
Hacka chokladen. Lägg i en skål med grädden och värm över sjudande vattenbad tills all choklad har smält - eller gör det i micron, 25 sek i taget, rör om upprepa 3 gånger eller tills chokladen smälter. Rör ner snabbkaffet.




Ta skålen från värmen och blanda ner florsocker, smöret i små klickar och kokos. Låt svalna i rumstemperatur. Ställ sedan in tryffelsmeten i kylen och låt den stelna, ca 2-3 timmar.




Doppa en klick tryffel i florsocker eller kakao så att den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula. Lägg kulorna på en plåt täckt med bakplåtspapper. 




Ställ in dem i frysen i ca 1 timme.

Hacka vit choklad och lägg det i en skål, värm i micron eller över vattenbad. Doppa tryffelkulorna i chokladen och lägg tillbaka på plåten med bakplåtspapper. Jag låter dem mellanlanda på ett stålgaller för att den överblivna chokladen ska rinna av, men det är ju valfritt!
Ställ i kylskåp i 30 minuter. Hacka och smält den mörka chokladen i micron och dekorera kulorna. Jag använder mig av en sprits, men du kan ta en plastpåse också. Klipp ett litet hål i ena hörnet!

/Helena






g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar