måndag 29 september 2014

MARYLAND COOKIES

BLÅBÄRSYOGHURTGLASS MED COOKIES

Jag trodde jag hade lagt småbarnsåren bakom mig, men nu känns det som jag har blivit mamma på nytt! Dem är ju så många så det sover i skift så det är alltid någon som är vaken på natten och piper. Det är dock en liten period som de är inne hos oss i huset, nu senare i vecka kommer de att göra de stora vaktlarna sällskap i "förrådet" i sina egna lite större burar! 


Jag blev så sugen på att göra glass i går och det recept som jag hittade krävde cookies! Så det var bara att göra några! Cookies har jag gjort i all slags former men aldrig Marylands cookies. Degen är lite smuligare än vanliga cookies men de stelnar sen som kakor ska. För att smöret ska lösas upp så knådar jag alltid mina kakdegar för hand men det är smaksak!




MARYLAND COOKIES

3/4 dl hasselnötter
100 g mörk choklad
125 g smör
1 dl råsocker
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 ägg
 1 nypa salt
4 dl vetemjöl

Gör så här;
Sätt ugnen på 180 grader. Hacka hasselnötterna och chokladen halvgrovt. 



Blanda ihop alla ingredienser utom nötter och choklad till en deg.  Blanda ner nötter och choklad i degen. 



Dela degen i 2 bitar. Rulla dem till rullar, ca 4 cm i diameter. Skär dem i skivor, 1/2 -1 cm tjocka. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper.



Grädda kakorna mitt i ugnen i 9-13 minuter. Låt dem svalna något på plåten och lägg dem sedan på ett galler för att svalna ordentligt!




Denna blåbärsyoghurtglass kräver varken glassmaskin eller omrörnngar under stelning, utan det är bara att blanda färdigt allt och låta den stela själv i frysen! Snabbt, enkelt och gott!


BlÅBÄRSYOGHURTGLASS MED COOKIES

2 1/2 dl + 2 msk frysta blåbär
4 dl vispgrädde
5 äggulor
1 1/2 dl florsocker
2 dl turkisk yoghurt
6 chocolate chip cookies

Garnering;
1 näve blåbär
2 cookies att krossa över

Gör så här;
Tina 2 1/2 dl blåbär så att de saftar sig. Vispa grädden. Vispa äggulor och florsocker vitt och poröst. 

Vänd ner blåbären i äggulesmeten och blanda sedan i grädde och yoghurt. Hacka kakorna grovt.

Varva glassmeten  med cookies, spara lite smulor till det översta lagret, i en avlång, ca 1 1/2 liter. Strö över resten av smulorna och 2 msk blåbär. Täck formen med plastfolie . Ställ den i frysen ca 5 timmar. 

Servera glassen i strutar eller i en skål med extra blåbär och lite vispad grädde!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar