fredag 26 september 2014

MAZARINKAKA MED HALLONGLASYR

MIN FÖRSTA BESTÄLLNING!

Man märker tydligt på ens barn att det är nya tider, min son Isak snart 11 år pratade med sina klasskompisar om att mamma bakar och instagramar lite grann och plötsligt fick jag tre nya följare! Man kan lugnt säga att dagens ungdomar är uppkopplade!

Igår var det fullt ös i mitt kök! Jag fick tidigare i veckan en beställning på mina kaffetryfflar till idag så det var bara att kavla upp armarna! Den känslan att nån kan tänka sig att betala för mina bakverk är obeskrivlig! Känner mig riktigt stolt!



Vad tycker ni om mitt provisoriska visitkort?! Man tar vad man haver...!


Jag har mitt eget lilla receptbibliotek i huvudet och ibland poppar det upp ett recept man har haft långt därbak. Undrar hur mycket det får plats därinne egentligen innan man måste deleta några?! Detta recept på en mazarinkaka med hallonglasyr poppade upp igår och den blev faktiskt lika bra som jag hade önskat!


MAZARINKAKA MED HALLONGLASYR

mördeg
5 dl vetemjöl
200 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl strösocker

mazarinfyllning
200 g mandelmassa
100 g smör, rumsvarmt
2 ägg

hallonglasyr
Ca 20 hallon, passerade
Ca 2 1/2 dl florsocker
Ev några droppar vatten

Gör så här:
Mördeg: 
Nyp ihop alla ingredienser till en deg eller kör den snabbt i en hushållsmaskin. 



Ställ degen i kylskåp i 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. 

Kavla ut degen i en cirkel, ca 26 cm i diameter. Lägg rundeln i en form med löstagbar kant,  ca 23-24 cm i diameter klädd med bakplåtspapper i botten.



 Degen ska sticka upp några centimeter på kanten. 

Mazarinfyllning:
Vispa ihop mandelmassa och smör med en elvisp i en bunke. Tillsätt äggen och fortsätt att vispa till en slät smet.

Bred ut Mazarinfyllningen på mördegen.



 Jämna till mördegskanten så att den får ungefär samma höjd som fyllningen. 

Grädda kakan i 35-40 minuter. Jag la över en bit aluminiumfolie på slutet så att kakan inte skulle brännas! Låt den kallna helt i formen. 



Glasyr:
Passera hallonen genom en sil så att kärnorna silas bort. Blanda florsocker och hallonsåsen till en bredbar glasyr. Tillsätt eventuellt några droppar vatten om inte hallonsåsen räcker.

Bred ut glasyren på kakan. Ställ den i kylen en stund så glasyren stelnar. 


Jag kan bara inte stirra mig mätt på dessa underbara varelser! Så söta! Isak hoppade till och med över kvällstv`n för att titta på deras utveckling!


/Helena

2 kommentarer:

  1. Helena! Jag hörde till en av de lyckliga som fick smaka på dina kaffetryfflar. Jag överdriver inte när jag säger att de var bland de godaste bakverk jag har ätit. Snygga var de också! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad glad jag blir att det blev uppskattat och för dina fina ord! Det värmer!

    SvaraRadera