tisdag 9 september 2014

MINT- & CHOKLADKAKOR

GRAHAMSFRALLOR MED
VETEGRODDAR

Dagarna bara springer iväg känns det som, var det verkligen semester för 3 veckor sedan? Usch..! Men än så längre verkar sensommaren hålla i sig och man kan vara ute och arbeta! När jag skulle dra upp morötter till kaninerna igår så fick jag nästan känslan att jag störde dessa två....!

Jag har lyxen att kunna äta min frukost på jobbet varje morgon, och för min del är det verkligen bra då jag tycker att frukosten smakar bäst nån timme efter att man har vaknat. Frallor i alla dess former föredrar jag helst till jobbfrukosten om jag får välja. De blir aldrig torra (för du skivar ju upp dem innan du äter!) och du får ju hur många som helst av dem när du bakar!


GRAHAMSBRÖD MED VETEGRODDAR
20 g jäst
50 g smör
4 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk strösocker
3 dl grahamsmjöl
3/4 dl vetegroddar
5-6 dl vetemjöl

Gör så här;
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Lös jästen med vätskan.
Tillsätt de andra ingredienserna. Ta dock inte allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig i en köksmaskin eller med en elvisp med degkrokar. 

Låt den jäsa under bakduk i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Dela degen i 2 delar, sen vardera i 5 bitar till. Jag tycker att man kan dela efter ens tycke, jag gillar lagom stora frallor men du kanske gillar små!
Forma bitarna till bollar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. 

Pudra lite mjöl över dem och låt bröden jäsa i 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader. 

Grädda bröden mitt i ugnen i 7-9 minuter. Låt dem svalna. Brödet går att frysa in, men gör de då när de är varma!
Degen till dessa härliga mint- & chokladkakor var riktigt rolig att arbeta med, den kändes nästan som playdoohlera! Tänk på att chokladen ska hackas ordentligt annars så flyter den ut sedan i ugnen och att göra normalstora bollar - för stora blir mjuka!


MUMSIGA MINT- & CHOKLADKAKOR
200 g mörk choklad, 70 %
50 g After Eight
175 g smör, rumsvarmt
2 1/2 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
1 tsk pepparmintsarom
5 dl vetemjöl
1 msk kakao
1/2 tsk bikarbonat

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka choklad och After Eight i lagom stora bitar. 
Vispa smör, farin-, strö- och vaniljsocker vitt och poröst. Vispa ner ägget och sedan äggulan. Tillsätt pepparmintsaromen.

Blanda de torra ingredienserna. Sikta och vänd ner i smeten. Tillsätt chokladen och rör om. Forma runda bollar som plattas till på en plåt med bakplåtspapper.


Grädda kakorna mitt i ugnen i 12-15 minuter. Låt svalna på ett galler. 


Avslutar detta inlägg genom att visa vakteläggen i äggkläckningsmaskinen. Där ligger de och blir bebisar....!




/Helena










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar