söndag 14 september 2014

MÖRKT SURDEGSBRÖD

BALLERINAKAKOR

Jag köper det mesta på internet, men jag tycker fortfarande Ullared har sin charm! Fast man skriver en lista på vad man ska kolla på så vet man aldrig vad man kommer hem med för grejor! Men ska jag vara ärlig så blev jag helt slut av all shopping! Jag fattar inte hur man orkar vara där från morgon till kväll, för mig räcker det med 2,5 timme sen går ögonen i kors! Här är lite av det jag köpte därifrån;


Jag slängde ner en kokbok i bara farten, den stora kokboken om ALLT OM MAT. Jag tänkte inte så mycket mer på det, bara att det var kul med lite nya matrecept. MEN när jag kom hem så visade det sig att den innehöll bakning också! Jag hittade ett recept på mörk surdegsbröd som var smaksatt med anis. Jag blev väldigt nöjd med slutresultatet!




MÖRKT SURDEGSBRÖD, 2 bröd

20 g jäst
6 dl vatten
300 g rågsurdeg
1/2 dl brödsirap
2 tsk mald anis
2 tsk salt
4 dl fint rågmjöl (200 g)
ca 12 dl vetemjöl special (720 g)

Gör så här;
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarmt, 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör om tills den lösts upp. Tillsätt surdeg, sirap, anis, salt, rågmjöl och vetemjöl, lite i taget. Arbeta degen 5-10 minuter, till den blir en stor "knöl" och släppt kanterna. Låt degen jäsa under bakduk i 1 timme.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Platta ut och vik ihop degen 2 gånger. Lägg tillbaka i bunken. Låt jäsa ytterligare ca 1 1/2 under bakduk. 




Dela degen i 2 bitar och knåda lite, forma till 2 bullar. Lägg bullarna i mjölade bakkorgar eller direkt på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ytterligare 1 timme under bakduk.





Sätt ugnen på 250 grader. Stjälp upp bullarna på plåt med bakplåtspapper om de har jäst i korgar. Skåra med en vass kniv. Spraya bröden med vatten när du ställer in dem i ugnen. Stäng direkt! Grädda bröden mitt i ugnen i 5 minuter. Sänk ugnen till 200 garder, öppna ugnen i några sekunder, stäng! Grädda i ytterligare 30-35 minuter. Låt bröden svalna på galler utan bakduk!



Jag såg detta recept för ett tag sedan och jag blev så sugen på att göra dem! BALLERINAKAKOR! Så fina och så goda! Men de var pilligare att göra än vad jag trodde, men bli nu inte avskräckt! Här är några tips som hjälper dig på vägen;
  • Ha rikligt med mjöl på både bakbänk och kaveln, annars så fastnar degen!
  • Gör du för tjocka kakor, blir de bubbliga i ugnen. För tuna blir de brända!
  • Ha koll på kakorna när de gräddas, ta hellre 2-3 minuter mindre än utsatt tid för de bränns fort om de bränns. Sen så skiljer sig alla ugnar, vissa är varmare än andras!
  • Låt kakorna ligga på plåten någon minut efter gräddningen för de är lite mjuka från början, tar du dem direkt är risken stor att de går sönder!
  • Låt nougat- och chokladblandningen stå och tjocka till sig ett tag ca. 30 minuter men rör om lite då och då. Lägger du fyllningen i direkt är risken stor att den rinner ut!



HEMMAGJORDA BALLERINAKAKOR

200 g smör, rumsvarmt
1/2 dl strösocker
1 äggula
4 dl vetemjöl
1 1/2 msk kakao

Fyllning;
100 g nougat
100 g mörk choklad

Gör så är;
Blanda smör och socker med en slev. Tillsätt ägg och mjöl och rör snabbt ihop allt till en smidig deg. Knåda inte degen för länge för då kan kakorna bli hårda och sega. Dela degen på mitten och knåda in kakao i den ena deghalvan. Låt degen vila i kylskåp i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader.

Kavla ut degarna på ett mjölat bakbord. Stansa ut rundlar, 6-7 cm i diameter och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Stansa ut ett litet hål i mitten på de ljusa rundlarna, tex med en äppelurkärnare.




Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10-13 minuter, passa så att de inte blir brända! Låt dem svalna på galler.

Smält nougaten och chokladen över vattenbad. Låt blandningen svalna, ca 30 minuter, men inte stela! Rör om hela tiden! Tar du chokladblandningen direkt kommer den att rinna av från kakan. Bred ett lager av fyllningen på de bruna bottnarna och sätt ihop dem med en ljus kaka. Tryck till lite så att en del av fyllningen trycks upp i hålet. Ställ kakorna en stund i kylen så att fyllningen stelar. Förvara dem i burk med ock i rumstemperatur.

Än så länge hänger sommaren kvar både i värme och växlighet! Denna fina blomma lyste med sin närvaro i min blomsterrabatt!




/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar