måndag 1 september 2014

OLIVBRÖD

OREOKAKA!

Gårdagen gick på i ett från jag vaknade till jag gick och la mig! Men det är lite så jag vill ha det! Först blev det lite övertid på jobbet mellan 06.00-12.00 sen blev det trädgård - och djurskötsel och så klart lite bak! Jag har nu haft mina kära kaniner i 3 veckor och de har blivit så keliga! De springer till dörren när man kommer - KÄRLEK!

Helgens trädgårdsbild blir på mina vindruvor! Det är alltid en liten chansning med vindruvor utomhus om de kommer att bära frukt eller ej, så därför är jag riktigt stolt att mina har etablerat sig så pass bra efter så kort tid (satte de i våras). Nu får vi hoppas att det blir en mild, snäll vinter!

Ni som har följt mig ett tag  har säkert märkt att jag föredrar bakverk med choklad i. Ja, jag erkänner att jag är svag för det! Det går alltid hem här hemma och så är choklad så kul att arbeta med!
I dessa Oreokakor har jag riven mörk choklad i....ni kan ju fatta att det smakade gott!


OREOKAKA
250 g smör
1/2 dl strösocker
1 äggula
3 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 kryddmått salt
1 tsk vaniljsocker
50 g riven mörk choklad

Fyllning;
3-4 msk vispgrädde
2 msk smält smör
 3 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker

Gör så här;
Kör smör och socker i matberedare. Tillsätt äggulan.

Blanda de torra ingredienserna samt de rivna chokladen och rör ner i smeten. Blanda snabbt till en smidig deg. Överarbeta inte! Rulla degen till en rulle, ca 3 cm i diameter. Täck med plastfolie och ställ in i kylskåpet i minst 1 timme.
Sätt ugnen på 175 grader.  Ta ut degen ur kylskåpet och skär den i tunna skivor, 1 /2 cm tjocka. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. De kan ligga rätt så tätt tillsammans då de inte flyter ut så mycket när de gräddas. Grädda i ugnen i 10-12 minuter. Låt svalna några minuter på plåten och sedan på galler.



Blanda under tiden ihop ingredienserna till fyllningen. Bred lite fyllning på en kaka. Tryck försiktigt ihop med en annan kaka. Kakorna är godast om de får stå en stund i kylskåp. 

Brödet för dagen blev ett olivbröd med hela oliver i! Ett bröd med både surdeg och med lång jästid. Tänk så fin skårpa brödet får bara av att spraya lite vatten på det innan det ska in i ugnen! Fascnerade! Brödet blir så stabilt och fast så att du kan skära riktigt tunna skivor!


OLIVBRÖD
400 g vatten
600 g vetesurdeg
15 g jäst
500 g vetemjöl
440 g durumvetemjöl
200 g fint rågmjöl
100 g olivolja
20 g havsalt
400 g svarta oliver, urkärnade

Gör så här;
Blanda alla ingredienserna utan saltet och oliverna. Arbeta degen i en hushållsmaskin i 10 minuter. Tillsätt saltet. Arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Blanda i oliverna. Arbeta in dem så att de fördelas jämnt i degen. Låt degen vila i bunken i 30 minuter. 

Forma degen i tre eller fyra runda bollar och låt dem vila i 10 minuter. Platta till varje degbulle, vik upp en kant mot mitten och tryck till med handloven. Vik degen igen och tryck åter till med handloven. Rulla till jämna bröd. Lägg i limpformar som är insmorda med smör och mjölad. Låt jäsa i 2 timmar under bakhandduk eller i kylen över natten.

Sätt ugnen på 250 grader. Ställ plåten i ugnen, spraya brödet med vatten. Sänk ugnstemperaturen till 200 grader. Släpp ut ångan efter 20 minuter. Grädda bröden i totalt 35 minuter. Låt svalna på galler.
Nu har jag inte mycket kvar av årets odlingar i västhuset! Bara några tomat, chili, paprikaplantor och örter!


 Kvällens middag blev tapas! Temat blev friterat! Vi friterade gröna tomater, minimozzarella och kyckling (Chicken nuggets). Paneringen blev av ströbröd och parmesan! Till detta gjorde jag 2 röror; en röra på paprika, chili och tomat och en med citrussmak! 







/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar