lördag 6 september 2014

PISTAGEKRANS MED MANDELMASSA

MAJA GRÄDDNOS!

Jag känner mig lyckligt lottad av att ha en man som är lika crazy som jag! Vi skulle "bara" in till Zoobutiken igår och handla ett litet hus till våra marsvin, men det slutade med att den här lilla krabaten följde med oss hem för hon gick ju bara inte att motstå! Maja är från samma kull som mina andra marsvin, Mimmi och Musse så de känner varandra sen tidigare!

 
Jag brukar inte baka på fredagar för jag tillägnar den dagen till familjemys MEN efter torsdagens smör incident så var jag sugen på att baka! Myset hann vi med ändå! Det blev en pistagekrans med mandelmassa! För att kransen ska se extra god ut toppade jag den med hackade pistagenötter efter gräddningen också!
 

PISTAGEKRANS MED MANDELMASSA
 
50 g smör
0,75 dl strösocker
ca 8 dl vetemjöl
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 tsk salt
 
Fyllning; 75 g smör
0,5 dl florsocker
150 g mandelmassa
grön hushållsfärg, några droppar
75 g pistagenötter, skalade och hackade
 
Pensling; ägg
 
Garnering; 2 msk hackade pistagenötter
 
Gör så här;
Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör om tills den har lösts upp. Tillsätt socker, salt och mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
 
Hacka nötterna, riv mandelmassan och blanda med smör, nötter och florsocker. Färga fyllningen grön med några droppar hushållsfärg. 


 
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Kavla ut den till en rektangel, ca 30*40 cm. Bre på mandelmassaröran. Rulla ihop mattan och forma till en krans. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper. Klipp kransen i skivor men inte helt igenom och vik varannan skiva åt höger och varannan åt vänster.


 Låt kransen jäsa i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Pensla kransen med uppvispat ägg och strö över nötter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kransen svalna på galler.
 
 
/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar