tisdag 30 september 2014

PUMPAKNÄCKEBRÖD

CHOCKLADRUTOR MED ETT KNÄCKIGT KOKOSTÄCKE!

Det här med uppfödning är något nytt för både Thomas och mig så det är tufft med de små vaktlarna som inte överlever. Nu är det så att alla kan tyvärr inte överleva men det blir konstigt nog lättare för varje bortfall. I morse när jag åkte till jobbet så mådde alla bra i allafall!

Jag har nämnt vid ett tidigare inlägg om en bakduk med nonstick som jag testade. Jag är så nöjd med den! Ibland när man testar nya hjälpredskap så är de kass men inte denna! Jag änvänder den nästan dagligen! Speciellt till att baka knäckebröd. De ska kavlas så tunna så det kan vara svårt att få upp dem men inte med denna bakduk! Har du möjlighet att köpa den så kan jag starkt rekommendera den!




Knäckebröd blir bara roligare för varje gång man bakar det! Man får tillslut grepp på hur tjocka de ska vara! Detta knäckebröd har bara vitt mjöl i sig och torrostade pumpakärnor med flingsalt som topping!


PUMPAKNÄCKEBRÖD

Naturell yoghurt 1 1/2 dl
vetemjöl 2 2/3 dl
bikarbonat 1 /2 krm
salt 3 1/2 krm

Topping;
torrostade pumpakärnor i salt

Gör så här;
Sätt ugnen på 225 grader.

Rör ihop alla ingredienser på ett mjölat bakbord. 



Inte för länge, bara så att de blir ordentligt blandade. Låt degen vila i 10 minuter och kavla sedan en lång remsa.



 Skär ut små fyrkanter och kavla dem lövtunna med hjälp av en kavel. Jag brukar lägga plast på den degen som jag inte använder då torkar den inte ut!



 Är de tjockare än ett kreditkort är de för tjocka, då blir de bubbliga vid gräddning!

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, nagga och pensla/spraya dem med vatten och strö sedan på rikligt med pumpafrö och flingsalt.

Grädda dem i mitten av ugnen i ca 5-6 minuter. Håll noga koll, det går fort!



Jag fastnade för detta receptet igår när jag surfade runt och de blev precis lika goda som jag föreställde mig! Nästan kladdkake konsistens på kakan och ett knäckigt kokostäcke! Denna kaka är perfekt att göra om du ska ha många gäster men du kan även halvera satsen om du bara vill mindre. Kom ihåg att ta en mindre form då bara!


CHOKLAD- OCH KOKOSRUTOR

175 g smör, mjukt
3 dl strösocker
1 1/2 dl kakao
1 nypa salt
1/2 dl sirap
3 ägg
1 1/2 dl vetemjöl

Toscasmet
75 g smör
1 1/2 dl ljus sirap
3/4 dl matlagningsgrädde
3 dl strösocker
200 g kokosflingor

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och strösocker vitt och poröst. Rör ner kakao, sirap och salt.

Rör ner ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en ugnsplåt med kant, ca 20 cm*30 cm och fyll den med smeten. 



Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Prova med sticka, stickan ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna.

Toscasmet;
Smält smör, sirap, matlagningsgrädde och strösocker i en kastrull och koka samman i 5 minuter. Tillsätt kokosflingor och låt koka upp.

Häll toscan över kakan och grädda ytterligare 10 minuter. Ha koll för ytan kan lätt brännas!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar