tisdag 2 september 2014

RULLTÅRTA MED LINGON OCH VIT CHOKLAD

 FÖRSLAG PÅ GODSAKER TILL
KAFFET!


Nu har vi haft våra Vaktlar såpass länge att vi kan kläcka några ägg för att se om vi får vaktelkycklingar! Jag har en känsla av att flera ägg är befruktade redan nu för de blir upprörda när vi tar äggen på kvällen. Det är klart jag kan testa att låta vaktlarna ruva på sina ägg, men eftersom jag har andra vaktlar i samma hus så är risken stor att de blir störda och struntar i att ruva!

Så här ser vår äggklackarmaskin ut;
Lingon är nåt som man förknippar med hösten, men jag kan tycka att det är svårt att få till desserter med dessa bär eftersom de är så sura och stark i smaken. Jag tycker ändå att jag fick till det i denna rulltårtan. Tack vare det söta från vitchokladen och florsockret. Jag tycker man underskattar rulltårtan, den kan bli en riktig lyxig bakelse om man vill! Bara genom att smycka den med fyllning och riven vit choklad och bär som jag gjorde så fick rulltårtan ett helt annat utseende!



RULLTÅRTA MED LINGON OCH VIT CHOKLAD!

3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Fyllning och garnering;
3 dl vispgrädde
3 dl turkisk yoghurt
1 dl florsocker
50 g vit choklad
125 g frysta lingon

Gör så här;
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och häll de med sockerblandningen. Blanda hastigt till en slät smet.

Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 3-4 minuter. Ta ut kakan, häll socker på den och lägg på ett rent, nytt bakplåtspapper. 


Efter det lägger du på en plåt, på så sätt blir det lättare att vrida kakan upp och ner!

Lägg en blöt handduk på bakplåtspappret och dra försiktigt bort pappret. 


Jag tycker det är lättast att göra så här, men vi alla har våra egna knep!

Vispa grädden, inte för hårt och blanda med yoghurt och florsocker. Dela blandningen i 2 delar. Rör lingonen i ena skålen. Bre lingonblandningen på kakan och rulla ihop. Linda om smörpappret och låt vila 5 minuter. Ta bort pappret och bre den återstående gräddblandningen över rulltårtan. Riv blockchokladen över kakan på den grövsta sidan av rivjärnet.


Kan man få för mycket av småkakor? Inte jag, jag både älskar att baka dem och äta dem till en kopp kaffe! Här är en lite lyxigare variant av kakor med både vit choklad och färska hallon, som garanterat förlänger sommaren! Tänk bara på att om hallonen är väldigt saftiga kan kakan mjukna lite efter nån dag. Så se till att ha många hungriga munnar runt omkring dig!

SMÅKAKA MED VIT CHOKLAD OCH HALLON

150 g smör
2 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
100 g vit choklad, grovt hackad
30 hallon, färska eller frysta

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader (varmluft) eller 200 grader (vanlig ugn). Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa socker, ägg och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt det avsvalnade smöret i en smal stråle under vispning. 

Blanda mjöl, salt och bikarbonat i en separat skål. Blanda i mjölblandnigen i äggvispet och rör till en jämn smet, smeten ska vara seg. Tillsätt den vita chokladen och rör tills den är jämt fördelad. 

Gör små bollar av smeten och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt eftersom de flyter ut och sväller något under gräddningen.

Platta till bollarna och tryck försiktigt ner ett eller flera hallon i varje kaka.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt dem svalna lite plåten, flytta dem sedan till ett galler och låt dem svalna helt!
/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar