torsdag 4 september 2014

SOCKERBULLE MED ÄPPELGÖMMA

NYA FAMILJEMEDLEMMAR!

Igår ringde de från djuraffären och sa att mina tingade marsvinsungar var påväg! Så kvällens planer blev ändrade! Det blev en hona och en hane - MUSSE och MIMMI! De är ynka 5 veckor och får plats i min hand, supersöta!


Fick en liten påminnelse av @monkan på instagram att receptet på min sirapskaka som jag gjorde i måndags inte fanns här på bloggen. Hur jag nu kunde glömma det eftersom det är ett av mina favoritbröd?! Det är bra att ni har koll på mig och att ni vill testa mina recept, kul!

Ibland när jag gör bröd så bakar jag ett enda fast det står att man kan göra fler. Gör inte det i detta fallet, för degen jäser rejält! Kom ihåg att spraya brödet med vatten när ni sätter in brödet i ugnen så får ni den härliga krispiga ytan!


SIRAPSLIMPA

50 g jäst
50 g smör eller margarin
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl rågsikt
6 dl vetemjöl

Pensling; ägg

Gör så här;
Smula ner jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt filmjölk och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen lösts upp. 

Tillsätt sirap, salt, rågsikt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills det släpper bunkens kant. Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 bitar. Forma varje bit till e rund boll och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 200 grader i ca 30-40 minuter. Du känner med en sticka när brödet är färdigt!
Pga av gårdagens ändrade planer valde jag att baka sockerbullar istället för vad jag hade planerat.....! Fyllnigen fick en känsla av höstens härligheter nämligen äpplen! Fördelen med bullbak är att man kan göra annat under jäsningen!


SOCKERBULLAR MED ÄPPLE
150 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
 1 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 krm hjortronssalt
1/2 tsk stött kardemumma
ca 10-13 dl vetemjöl
Fyllning;
100 g mjukt smör
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1-2 äpple
Garnering;
25 g smör
ca 2 msk strösocker
1-2 tsk malen kanel
Gör så här;
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret, häll på mjölken och låt blandningen bli 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över degvätskan och rör tills jästen har lösts upp. Vispa ägg, socker, salt, hjortronssalt och kardemumma. Tillsätt det mesta av mjölet, men spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidigt. Lät jäsa under bakduk i 45 minuter. Rulla ut längder och skär i bitar.
Fyllning;Rör ihop smör, socker och vanilj. Skala äpplena och skär dem i bitar. Tryck i en klick av smörblandningen och en äppelbit i varje degbit. Nyp ihop och lägg bullarna i formar med den släta sidan uppåt. Låt jäsa under duk i 40 minuter. Grädda bullarna mitt i ugnen va 8 minuter. Låt svalna. Det är viktigt annars smälter sockerblandningen!
Garneringen; Smält smöret. Blanda socker och kanel. Pensla bullarna med smöret och doppa bullen sen i kanelsockerblandningen. Låt svalna helt innan förvaring. 
 
Tänk på att SOCKERBULLAR inte har så lång hållbarhet pga fyllningen och garneringen ovanpå! Som tur är har jag arbetskamrater som aldrig tackar nej till gofika!


/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar