söndag 21 september 2014

SOLROS- OCH TRANBÄRSBRÖD

CHOKLADDIAMANTER

Jag kände för att ta det lugnt igår, men efter att halva dagen hade gått så var jag sjukt rastlös! Sån är jag! Det blev mys med djuren och en massa bak!

När man bor så här på landet så finns det inte alla gånger kompisar att leka med på samma gata. Så när Isak vill leka med nån så är det nästan ett dagsprojekt! Nu idag så kommer 2 kompisar hem till oss och de ska vara här halva dagen. Så klart jag vill baka nåt gott då!

Dessa sötnosar mös med mig i soffan igår;


Surdeg är faktiskt lätt att ha med att göra om man "matar" den minst en gång i veckan. Gör du det har du en bra surdeg så länge du känner för det. Jag har som rutin att mata mina surdegar samma dag som jag veckohandlar. Alla har vi olika knep som gör att vi kommer ihåg saker och ting.

När jag matar en surdeg så rör jag först runt ordentligt, sen slevar jag ut en matsked som jag antingen använder eller slänger. Sen fyller jag på med 3/4 dl ljummet vatten och 1 dl av den aktuella mjölsorten. Denna surdeg har varit med mig sen förra sommaren! 


Jag använde mig av rågsurdeg i går när jag bakade frukostbrödet. Det blev solros- och tranbärsbröd! Ett väldigt näringsrikt- och mättsamnt bröd.


SOLROS- OCH TRANBÄRSBRÖD

Steg 1, dag 1
Blötläggning; 250 g vatten 
375 f solroskärnor
30 g linfrön
30 g klipptråg/rågkross
30 g sesamfrön
100 g torkade aprikoser

Steg 2, dag 2
blötlagda aprikoser från steg 1
blötlagda kärnor och frön från steg 1
400 g vatten
100 g rågsurdeg
60 g  jäst
600 g vetemjöl
200 g fint rågmjöl
100 g mörk sirap
25 g havssalt
50 g torkade tranbär

Garnering;
havreflingor

Gör så här;
Steg 1; Blanda samtliga ingredienser utom aprikoserna i en bunke och låt stå i rumstemperatur i minst 6 timmar eller över natten. Lägg aprikoserna i en annan bunke och häll på vatten så att det täcker. Ställ i rumstemperatur i 6 timmar eller över natten.

Steg2
Låt aprikorsena rinna av i ett durkslag.



 Blanda de blötlagda kärnorna och fröna med de övriga ingredienser, utom tranbären och aprikoserna. Arbeta degen i 10 minuter i hushållsmaskin eller minst dubbelt så länge med redskap i bunken. Detta ska bli är riktigt kladdigt, så ös inte på för mycket vetemjöl för då blir degen hård och torr och jäser inte som den ska.



Tillsätt tranbären och de avrunna aprikoserna och arbeta in dem i degen. Låt degen vila i bunken i 30 minuter.

Ta upp degen och lägg den på ett mjölat bakbord, knåda ordentligt! Dela den och lägg den i 2 smorda brödformar. Strö över havreflingor. 



Låt jäsa i rumstemperatur i 2 timmar.



Sätt ugnen på 200 grader. Ställ in bröden i ugnen och sänk genast temperaturen till 175 grader. Grädda bröden i ca 45-55 minuter. Låt bröden svalna på galler.

Helgens kakor blev chokladdiamanter. En kaka med mördeg som har florsocker i sig. Degen går ihop lätt när du knådar den men är jättelös! Jag hade min i kylskåpet i 2 timmar efteråt! Efter det så blev den hård och bra. Om du bara vill använda ena längden så går det utmärkt att frysa in den andra. Då har du kakdeg till en annan dag!



CHOKLADDIAMANTER

200 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl florsocker
1/2 ägg + 1/2 ägg till penslin
Frön från 1/2 vaniljstång
3 1/2 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1,5 krm salt
1 nypa chilipulver

Garnering;
Råsocker

Gör så här;
Mixa smör florsocker, 1/2 ägg (Vispa hela ägget lätt och dela den i 2 delar, spara den andra hälften till penslingen) och vaniljfrön tilö en fluffig smet.

Sikta mjöl, kakao, salt och chilipulver. Jag änvänder mig av Santa Maria`s kakao och chili.



Blanda till en jämn smet. Rulla degen i längder, ca 2,5 cm i diameter.

Låt längderna stå i kylen i minst 1 timme, degen ska kännas hård och kompakt.
Sätt ugnen på 190 grader.

Pensla längderna med resten av ägget och rulla dem i råsocker.



 Skär längderna 1/2 cm tjocka skivor, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 10-12 minuter.



Jag har aldrig bakat mördeg på florsocker förut men nu med facit i hand så kan jag konstatera att degen är lösare först, sen blir den väldigt kompakt. Både smaken och konsistensen skiljer sig också. Kakan blir spröd men så ska den bli. Du kan ställa kakorna rätt så tätt på plåten för de flyter inte ut när de sedan gräddas! Behöver du många kakor så är detta kakan du ska baka!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar