fredag 24 oktober 2014

AFTER EIGHT BROWNIE

God morgon underbara fredag!
Det spelar ingen roll hur tidigt klockan ringer på fredagen för man nästan flyger upp ur sängen, varför är det inte så alla dagar klockan ringer?!

Min ursprungliga idè med bloggen var att samla alla mina recept på ett och samma ställe som en receptbank, istället för att ha lösa pappersblad som jag har haft tidigare utspritt över hela mitt hus! Nu blir jag dock extra glad när andra också använder recepten! 

Snart börjar "den vegetariska veckan" lida mot sitt slut och det är riktigt kul att så många har gillat och provat på dem! Jag tycker att jag har gjort rätt så varierande rätter och det är några guldkorn kvar! Jag har en arbetskollega som har provat 2 av recepten och till och med hennes barn gillade dem, det är ett bra betyg! LYCKA!

Denna After eight brownie har länge varit en favorit i min familj. Jag hittade det receptet för två års sedan och den är en av de få recepeten jag har gjort flera gånger, för de är bara så god! Man kan nästan beskriva den som ett kinderägg; "3 överraskningar i ett"....!





AFTER EIGHT BROWNIES

350 g smör, mjukt
6 dl strösocker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
6 ekologiska ägg
3 dl vetemjöl

Fyllning; 200 g After eight

Chocolate frosting; 120 g smör, mjukt
9 dl florsocker
1 1/2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
200 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och strösocker vitt och poröst. Rör ner kakao, sirap och salt.

Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en form med höga kanter, fyll den med smeten. Tryck ner After eight bitarna i degen. 



Täck dem helt med degen. 

Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Prova med sticka när den är färdig, stickan ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna innan du brer på frostingen!

Frostingen; Vispa smör, florsocker, kakao och vaniljsocker krämig. Tillsätt philadelphiaost och kaffet, vispa till en slät frosting.



 Bred den över brownien.





Min absoluta favorit till denna stund är falafel i alla dess former!Man kan äta dem som tapas, i pitabröd, till pasta, you name it! Den är så smakrik i sig själv så du kan bara fylla ett fat med dem och ringla citronsaft och salt över dem. Jag kan garantera att du inte kommer att kunna sluta äta förrän allt är slut!





FALAFEL MED APELSINCOUSCOUS OCH MYNTAYOGHURT

Falafel; 2-3 vitlöksklyftor
1 stor rödlök
0,5 dl färsk koriander
chili - efter eget önskemål
1 tsk spiskummin
500 g sojabönor
2 ägg
torkad paprika
salt och peppar

Myntayoghurt; 1/2 gurka
1 kruka mynta
1 vitlöksklyfta
1 apelsin, rivet skal
1 1/2 dl matyoghurt
1 msk honung
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Couscous; 3 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
2 dl couscous
1 dl pressad apelsin
1 morot

Tillbehör; 4 pitabröd eller tunnbröd
1 kruksallad
1 dl tranbär

Gör så här;
Falafel; Mixa bondbönor, rödlök. Blanda dem med de övriga ingredienserna. Kör i mixer igen.



 Vila i 30 minuter och under tiden startar du fritösen eller kastrullen med olja i, kom ihåg att ha lock i närheten om du använder kastrull. Temperaturen på oljan bör vara runt 180 grader. 
Rulla falafel smeten till avlånga korvar med hjälp av en sked.



 Fritera sedan tills dem har fått fin gyllene färg ca. 3 minuter låt rinna av på papper.





Här har vi en lite roligare variant av den klassiska tzatzikin, med både mycket smak och hyvlad gurka istället för riven, det ska vara gott för ögat också!




Myntayoghurt; Skala, halvera och kärna ur gurkan. Hyvla den tunt med en osthyvel. Strimla myntan, spara lite till garnering. Skala och finhacka vitlöken, riv skalet på apelsinen.




 Blanda gurka, mynta, vitlök och apelsinskal med yoghurt, honung, salt och peppar.

Couscous; Sjud vatten och buljongtärning. Häll de över couscousen. Tillsätt apelsinsaften. Sätt på ett lock och låt svälla ca 5 minuter.

Skala och riv moroten. Blanda den med couscousen.

Värm pitabrödet i mikron, brödrost eller stekpanna. Fyll bröden med sallad, couscous och falafel. Strö över mynta och bär. Servera med myntayoghurt.




Idag bjuder jag mina fina arbetskamrater på fredagsfika men även Isak ville ta med sig nåt till skolan, så det blir dubbelglädje idag! Alltid kul att dela med sig av de goda!


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar