fredag 3 oktober 2014

CHOKLADBAGUETTE

KLADDKAKA MED NÖTTER & POLLY!

God morgon mina fina! Ännu en vecka till ända! Jag tycker jag har lyckats ganska bra med att variera recepten denna vecka och jag hoppas nåt faller er i smaken! Igår fick jag äntligen tid att botanisera i mina nya kokböcker! Vilka recept jag hittade! Det ska bli så kul att dela med mig av dem till er! Redan i kväll kommer en rolig, enkel, smakrik dessert på instagramet - @helenabakar , håll utsikt!

Igår blev det dubbelt upp med choklad! Jag har länge velat hitta ett roligt recept på vår klassiska kladdkaka och nu i veckan hittade jag ett som jag bara inte kunde motstå! En kladdkaka med mörkchoklad, nötter och pollygodisbitar i sig! Med alla de goda ingredienser så kan den inte bli annat än god?!

Jag använde mig av en form som var 24 cm i diameter, jag kände redan innan kakan skulle gräddas att 30 minuter räcker aldrig! Jag plusade på 10 minuter extra! Gör du det får du hela tiden kolla så inte kladdkakan blir torr!



Jag chansade lite och tog blandpåsen med polly och chilinötter, men det blev faktiskt riktigt bra!







KLADDKAKA MED POLLY OCH FÄRSKOSTSWIRL

150 g smör
150 g mörk choklad, minst 70%
100 g rostade salta cashewnötter
3 ägg
200 g färskost naturell
3 dl rårörsocker
2 dl vetemjöl
100 g pollygodis

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter och ströa med råsocker. Det kan vara lite lurigt att få kakan ur formen pga av sockret, så du kan bröa formen med ströbröd eller mjöl istället om du vill.

Smält smöret i en kastrull. Hacka chokladen i bitar och rör ner i smöret. Låt det smälta under omrörning. Ställ åt sidan.

Hacka nötterna grovt. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop gulan med färskosten. Vispa ihop sockret med äggvitan och de resterande äggen, vispa ner chokladblandningen.

Vänd ner nötter, mjöl och hälften av godiset. 



Häll chokladsmeten i formen. Klicka i färskosten och rör runt så att det blir ett mönster i kakan. Strö över resten av godiset. 


Grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter, den ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. 



Nybakta baguetter är himmelsk goda och choklad är alltid gott, varför inte göra en kombo av dessa två?! Gud så bra de blev och de var inga problem av arbeta in chokladen i smeten, när jag bröt itu en av dem så rann varm choklad ur dem....! Ibland förtjänar alla en riktig lyxig frukostmacka!



CHOKLADBAGUETTER, 4st 

Deg 1;
5 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special

Deg 2;
15 g färsk jäst
2 dl kallt vatten
1 dl mjölk
1 sars deg 1
1 ägg
1 msk salt
3 msk strösocker
8-10 dl vetemjöl special
300 g mörk choklad

Deg 1;
Smula jästen i en bunke och lös upp den med vatten. Tillsätt vetemjöl och rör tills degen är slät. 

Täck bunken med plastfilm och jäs minst i 4 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten.



Deg 2;
Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet, mjölk och rör om.

Tillsätt deg 1, ägg, salt och strösocker och hälften av vetemjölet tills degen går ihop, tillsätt resten. Knåda degen i degblandare på låg hastighet i ca 15 minuter, den ska vara kladdig och elastisk.

Knåda in hackad choklad för hand. 



Jäs i en bunke under bakduk i ca 1 1/2 timme. Sätt ugnen på 250 grader.



Stjälp över degen på välmjölat bakbord, truck till degen med fingrarna sedan knådar du den lätt. Dela den i 4 bitar och kavla ut varje bit till långa ormar, snurra ändarna åt varsitt håll. Lägg på en baguetteform eller på en plåt med bakplåtspapper med handdukar snurrande mellan dem. Glöm inte att ta bort dem innan du ställer plåten i ugnen! De får gärna vara lite mjöliga.

Låt dem jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Sätt in plåten i mitten av ugnen, spraya dem med vatten. Sänk temperaturen efter 5 minuter och grädda sedan i ytterligare 20-25 minuter, de ska gärna få lite färg! Låt svalna på galler.

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar