tisdag 14 oktober 2014

CHOKLADMAZARINER

BONDBRÖD MED RÅGSURDEG!


Igår hade jag medvetet inget inplanerat på min lediga dag så att jag verkligen skulle kunna få göra precis vad jag ville och var hamnar jag då? Jo i köket! Det blev både knäckebröd, surdegsbröd och chokladmazariner!


Min telefon och jag har inget kärleksförhållande, den strular ständigt men det tar fina bilder och jag är trygg i den. Så därför blev jag väldigt glad när min älskade man köpte en ny som present på våran dag! Jag måste baka väldigt goda grejor! Nu är det så att jag och teknikprylar går inte alltid hand i hand men jag kommer att få "leka" med den ett tag innan jag överger den gamla! Jag längtar redan för vilka bilder man kan ta med den!


Tillbaks till mitt bakande, det blev chokladmazariner igår. Måste erkänna att de är lite pilliga att göra men de blir otroligt goda!




TIPS; Jag smaksatte min ganache med apelsin, de fick då en lite mer fylligare smak men du kan utesluta det om du vill, ersätt den mängden vätska med grädde då istället! Jag gjorde mördegen och ganachen samtidigt så att de fick sin tid att stelna men om ganachen fortfarande är rinnig kan du ställa in den i kylen i ca 30 minuter!


När ni ska ta ut dem ur formarna så vänd formen mellan 2 grytlappar för de är så varma!


Det är alltid lurigt med ägg i recept speciellt om man ska ha flera, jag väger alltid mina för de variera oftast i storlek. Ett genomsnittet ägg väger ca 50 g utan skal.



CHOKLADMAZARINER, ca 20 st

Chokladmördeg; 100 g (1 dl)socker
100 g smör, rumsvarmt
50 g ägg, ca 1 ägg
200 g (3 1/2 dl) vetemjöl
25 g (1/2 dl) kakao
 2 g (1/2 tsk) bakpulver 

Ganache; 150 g mörk choklad
100 g (1 dl) grädde
50 g (0.5 dl) apelsinsaft
Skal från en halv apelsin
25 g (1 msk) honung
50 g smör, rumsvarmt

Mazarinfyllning; 500 g mandelmassa
250 g smör, rumsvarmt
250 g (ca 5 små) ägg
 10 g (1 1/2 msk) kakao

Pensling; 2 msk aprikosmarmelad + 1 msk vatten

Gör så här;
Blanda socker, smör och ägg till mördegen i en bunke. Sikta mjöl, kakao och bakpulver och blanda allt till en jämn smet. Lägg degen i en påse och vila i kylskåp i några timmar, ca 2 timmar. 

Gör ganachen! 
Hacka chokladen. Koka grädde, apelsinsaft, skal och honung. Häll gräddblandningen över chokladen. 

Blanda väl med en slickepott tills massan är slät. Rör ner smöret och rör väl tills de har lösts upp.





 Låt stå i rumstemperatur i några timmar, ca 2 timmar.


 
Fyllningen; Riv mandelmassan till fyllningen, tillsätt smöret i klickar under omrörning. Rör kraftigt tills blandningen är slät, gärna med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget, sikta ner kakao och blanda till en jämn smet.




Smörj formarna med smör, men mjöla dem inte!




 Dela degen i 20 bitar, platta till varje bit så pass att den täcker formen. Tryck bort överflödig deg mot formens kant. 




Ställ dem på en plåt med bakplåtspapper och häll på fyllningen MEN fyll max 2/3 delar för det kommer att svälla i ugnen! 




Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter. 




Vänd upp formarna på en bricka/plåt med bakplåtspapper direkt efter de har kommit ur ugnen. Akta er så att ni inte bränner er! Använd gärna grytlappar!

Låt svalna och pensla mazarinerna med lättvärmd aprikosmarmelad utrörd med lite vatten.




 Bred ett tunt lager marmelad på mazarinerna. Bred på chokladkrämen!





Surdegsbröd kan göras på många olika sätt, det kan vara med en surdeg som har stått och jäst länge eller en "snabbsurdeg" som du har satt på kvällen eller morgonen. Men de båda alternativen ger brödet en härlig karaktär.

 Jag får oftast kommentaren att "jag kan inte baka surdegsbröd för jag har ingen surdeg", jo du kan det faktiskt! Du behöver inte ha en surdeg i alla recept som har stått i månader utan du kan göra en som jäser under ett par timmar! Bondbröd är exempel på ett sådant bröd!



BONDBRÖD, 2 bröd

Fördeg; 4 dl vetemjöl special, 250 g
2 1/2 dl vattn, 37 grader, ca 225 g
1 msk rågsurdeg, 15 g (går att köpa färdigt i din livsbutik)

Deg; fördegen
5 g jäst
4 dl vatten, 37 grader, ca 400 g
1/2 dl rapsolja, 50 g
2 tsk socker, 20 g
2 1/2 dl rågmjöl, 150 g 
10 dl vetemjöl special, 600 g
1 msk havssalt, 20 g

Gör så här;
Fördegen; blanda alla ingredienserna väl.Låt degen vila i rumstemperatur i ca. 7 timmar eller i kylskåp över natten. 





Degen: Smula ner jästen i fördegen. Tillsätt alla andra ingredienser utom salt och arbeta degen i maskin i ca 10 minuter. Tillsätt saltet och kör i ytterligare 5 minuter. 

Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 1-3 timmar.



Dela degen i 2 delar ock knåda dem väl, forma dem till runda bollar och lägg dem i mjölade jäskorgar i 45 minuter. 




Sätt ugnen på 250 grader, ställ in en baksten eller plåt.

Vänd bröden på stenen/plåten och skär mönster i brödet. 




Ställ in plåten längst ner i ugnen och spaya med vatten. Sänk temperaturen efter 10 minuter och öppna luckan lätt. Grädda bröden i totalt 30-40 minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader. Låt svalna på galler!






Tog in mina tropiska växter från växthuset igår eftersom frostnätterna börjar att komma nu och jag har ingen värme i mitt växthus under vintern och därför kommer de inte att överleva annars. De har blivit så stora och frodiga och jag vill gärna ha dem med nästa år också!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar