torsdag 23 oktober 2014

CHOKLADRULLTÅRTA MED GANACHE


Nu känns det ändå som att helgen knackar på dörren och för min del innebär det en ganska oplanerad helg för en gång skull, man behöver dessa helger ibland för att ladda batterierna! Unnar ni er själv sådana helger eller gillar ni att alltid ha nåt planerat?

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att få den responsen som jag har fått på instagram och bloggen sedan jag började i somras, känner mig extremt priviligerad att ni gillar det jag gör. Jag har ju alltid bakat och provat på nya rätter men aldrig riktigt tänkt att någon annan skulle vara särskilt intresserad men alla era snälla kommentarer och "gilla" på instagram och bloggen lyfter mig varje dag! TACK! 

Här är en lite annorlunda variant på de klassiska rulltårtan, en chokladrulltårta med ganache! Den innehåller inte bakpulver som den vanliga gör, ibland kan bakpulver göra rulltårtan torr och ge en bismak av metall. För att få in luft i rulltårtan så vispas äggvitan till en maräng.

Nu följde jag receptet till punkt och pricka men nu efterhand hade jag gjort vissa moment lite annorlunda, men receptet som jag skriver ner är orginalet så får ni själva avgöra hur ni vill göra!

TIPS: Gör ganachen först och låt den inte stelna helt! Bred på rätt så mycket på rulltårtan och försök att få den så tajt som det går när du rullar ihop den annars så blir det lufthål sedan när du ska skiva upp den!

Ha den bara en kort stund i frysen (för den stelnar väldigt fort) eller en lite längre tid i kylskåpet.



CHOKLADRULLTÅRTA

Choklad ganache; 300 g mörk choklad, minst 65 %
3 dl vispgrädde
2 msk honung

Rulltårtan:

3/4 dl vetemjöl special
2 msk maizena
1 msk kakao
15 g smör
4 st äggula
1 msk strösocker
knappt 1 dl äggvita
1/2 tsk pressad citron
1/2 dl socker

Gör så här;
Ganache; Hacka chokladen. Koka upp grädde och honung. Häll gräddblandningen över chokladen. Blanda blandningen med en slickepott tills massan är slät.

Låt stå i några timmar i rumstemperatur för att svalna.

Rulltårtan; Sikta mjöl, maizena och kakao på ett smörpapper. Smält smöret och låt svalna. 

Vispa äggulor och 1 msk socker med elvisp tills det blir ljust och pösigt. 

I en annan skål; vispa äggvitor, citronsaft och socker till maräng. Vänd ner äggulevispet, mjölblandningen och till sist smöret i marängen.

Bred ut smeten tunt på en plåt med bakplåtspapper.



Grädda mitt i ugnen ca 5-8 minuter. Strö socker på ett bakplåtspapper. Vänd upp den nygräddade rulltårtsbotten på pappret med ovansidan ned och låt svalna. 



Dra bort pappret från botten och bred ett tunt lager med ganache.



 Rulla ihop och lägg i frysen ca 30 minuter, tills den har blivit riktigt kall men inte hårdfrusen.



Ta fram rullen och skär i tunna skivor.


Ska jag favorisera nåt från trädgården så är det pesto i alla slags former; dill, persilja, basilika, rucola, mizunakål....
Man kan lugnt säga att jag älskar pesto och här en variant som jag faktiskt aldrig har provat förut, nämligen ärtpesto! Dagens vegetariska igår blev en härlig ärtpestopasta med sockerärter, fetaost, valnötter och basilika!

Snabbt, enkelt men supergott! 






ÄRTPESTOPASTA MED SOCKERÄRTER OCH FETA, ca 4 pers

400 g pasta, tex penne
200 g sockerärter
100 g fetaost

Ärtpesto; 1 kruka basilika
1 dl gröna ärter
50 g valnötter
50 g riven ost, ex cheddar
1/2 dl rapsolja
1/2 dl vatten
2 krm salt
1 krm nymald svartpeppar

Gör så här;
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt sockerärterna koka med när ca 2 minuter återstår av koktiden.

Pesto; Repa bladen från basilikan, spara några blad till garneringen. Mixa basilika, ärtor, nötter, ost och olja med en mixerstav. Späd med vattnet och krydda med salt och peppar.

Låt pastan rinna av och blanda den med peston. Smula fetaost över och garnera med de sparade basilikabladen och valnötter. 



/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar