fredag 17 oktober 2014

CHOKLADTRYFFEL MED APELSINKARAMELL

ETT PAR SMARRIGA HAVRE-& KOKOSBOLLAR

- THANK GOD IT`S FRIDAY, FINALLY!

God morgon mina fina bloggvänner och även ni nya som tittar in! Hoppas ni har haft en lika fin vecka som jag har haft och nu blir man belönad med en härlig helg! Vi ska få besök här hemma på lördag så jag satt igår och pusslade ihop en tre-rätters som jag ska bjuda på!

Mat och bakning för mig är som resa där jag får en känsla för vad jag är sugen på men inget direkt slutmål är i sikte. Det är nu jag börjar min djupdykning i böckernas värld för att få en klarare bild och när jag har hittat några alternativ börjar gallringen för att hitta mitt slutmål och bilden börjar klarna. När rätt recept har hittat mig så är det bara att gå igenom mitt skafferie för att se vad jag behöver införskaffa för att få fram min idé på kakfatet. Ibland är det ju sökandet som är den stora delen av resan och alla fina recept som man lagrar på vägen fram till sitt mål, eller hur?


Denna här chokladtryffeln som jag gjorde igår är ett perfekt alternariv om du vill ha nåt riktigt gott efter maten. Tryffeln ska stå i minst 12 timmar i kylskåpet eller längre vilket gör att du kan förbereda den flera dagar innan.

TIPS; Följ receptet till punkt och pricka, det måste man göra när man gör konfektyr eller annat godis!




CHOKLADTRYFFEL MED APELSINKARAMELL

2 1/2 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 dl strösocker
25 g glykos
300 g mjölkchoklad
125 g mörk choklad (70%)
50 g osaltat smör
1/2 apelsin, rivet skal
1/2 tsk Cointreau

Garnering; ca 2 msk siktad kakao
1 apelsin, rivet skal

Gör så här;
Koka upp grädde och salt i en liten kastrull. 

Smält socker och glykos i en kastrull tills det är gyllenbrunt. Ta kastrullen från värmen och tillsätt grädden  försiktigt under vispning. Låt koka ca 1 minut, tills sockret lösts upp igen. Låt svalna i ca 2 minuter. 

Finhacka båda chokladsorterna och lägg dem i en bunke. Tillsätt smör, apelsinskal och ev. Cointreau. Häll den varma karamellsåsen över chokladen. Låt stå 10 minuter utan att röra.

Rör ihop tryffeln med en slickepott. Häll tryffeln i en form med bakplåtspapper. Låt stelna i kylen ca 12 timmar.

Garnering; Pudra över kakaon och strö över apelsinskalet. Skär tryffeln i bitar med en varm kniv. 



Förvara i en tät burk med lock i kylen.


Ni som följer mig på mitt instagram @helenabakar har nu i veckan fått se ett par härliga, annorlunda havrekakor med kokos och smält choklad ringlande över sig! Här kommer receptet för den som vill testa!




FRASIGA HAVRE- OCH KOKOSKAKOR, ca 26 st

100 g smör, rumsvarmt
3/4 dl farinsocker
1/2 dl strösocker
1 ägg
2 dl havregryn
1/4 tsk bikarbonat
3/4 dl kokos
2 1/2 dl vetemjöl

Garnering; Sätt ugnen på 175 grader. Blanda smör, farinsocker, strösocker, ägg, havregryn, bikarbonat och kokos i en bunke. Rör om ordentligt.

Blanda ner mjölet till en något kladdig deg. 



Rulla ca 26 små bollar av degen och lägg dem på två plåtar med bakplåtspapper.



Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt dem kallna och stelna på plåten. 

Ringla smält choklad över kakorna och strö över lite kokos. 


Låt chokladen stelna.

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar