lördag 11 oktober 2014

DESSERTPIZZA

MED PÄRON, VIT CHOKLAD; VALNÖTTER & HONUNG!


Blev riktigt nöjd med den här dessertpizzan som jag gjorde igår och jag hoppas verkligen att ni provar att göra den för de kommer att bli en succè! Jag tycker det är kul att "lura" sinnena litegrann och det gör man verkligen med denna pizza. Man förväntar sig smaken av en pizza men får istället den av bakelse! 


Vi har ju haft våra kära vaktelkycklingar inne hos oss i huset nu i 2 veckor men för att de ska kunna vänja sig vid att vara ute och med utetemperatur så var det igår dags att flytta ner dem till förrådet! Så att de långsamt kan vänja sig! Som alltid är första natten kritiskt när man byter miljö för dem MEN i morse när jag gick ner till dem så mådde alla bra! STOLT!




Bjuder här på en bild på den färdiga pizzan. Den smakar lika smarrigt som den ser ut!




DESSERTPIZZA, 3 tallrikstora pizzor

Deg; 15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl special

Fyllning; 1 päron
75 g vit choklad
125 g mascarpone
1/2 dl valnötter
2 msk honung

Gör så här;
Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.

Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin i 10 minuter tills den är elastisk.

Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader, ställ in en baksten eller en vanlig plåt.

Skiva päronet tunt, gärna med en mandolin men akta fingrarna och hacka chokladen grovt. 




Dela degen i 3 bitar och kavla ut dem tunt på ett mjölat bakbord.



 Bred mascarponen och fördela päronskivorna, chokladen och valnötterna över pizzan. 




Sätt in den i ugnen och baka i ca 7 minuter på baksten eller varmplåt. Valnötterna får inte bli för brända! Ringla honungen över pizzan vid servering!




Som jag har skrivit tidigare så är jag extremt fascinerad och förtjust i det vegetariska köket och därför var jag tvungen att utöka min kokboksamling med 4 nya vegetariska böcker! 
Så inom kort kommer jag att köra en favorit i repris för mig nämligen "den vegetariska veckan" och jag hoppas att kunna inspirera er att prova på några nya recept!


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar