torsdag 2 oktober 2014

JORDNÖTSKAKA MED DULCE DE LECHE

KORGBRÖD MED PUMPAKÄRNOR

God dag! Veckorna bara springer iväg och det är redan torsdag idag och snart helg och så har vi Hela Sverige Bakar ikväll! Jag behöver väl nästan inte säga att det är mitt favoritprogram?!

Våra bebisvaklar är idag 1 vecka och nu är de tillräckligt stora och starka att vi kan flytta dem till en större bur. Nu så ska man sakta vänja av dem vid för mycket värme från värmelampan för snart ska de ut till de andra!

Vaktlar växter till sig väldigt snabbt och de är faktiskt redo att säljas redan vid 6 veckors ålder!

Kolla vilken fin bur min älskling har byggt!



Jag fortsätter min jakt på bröd med kort jästid! Det ska inte finnas en ursäkt som tidsbrist för att kunna baka ett gott bröd! Jag blir lika förvånad varje gång brödet "bara" jäser en timma, för det ser ut som det har jäst en halv dag! Jag lät mina bröd jäsa i korgar men har man inga går det lika bra att ta vanliga formar, men kom ihåg att smöra och bröa dem innan!



KORGBRÖD, 2 bröd

50 g jäst
4 1/2 dl vatten
50 g smör, rumsvarmt
1 msk ljus sirap
1 1/2 tsk salt
1 dl solros- eller pumpakärnor
5 dl lantbrödsmjöl
5 dl vetemjöl special

Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader. Sätt in en plåt så den är varm sedan när du ska grädda brödet.

Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten, 37 grader och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt smöret i klickar, sirap, salt, solrosfrön, lantbrödsmjöl och det mesta av vetemjölet.

Arbeta degen väl, 10 minuter i maskin eller 15 minuter för hand. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.

Mjöla 2 avlånga brödkorgar eller vanliga formar. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk, knåda den lite lätt och dela den i 2 delar. Forma avlånga bröd, lägg dem i korgarna.



Tryck ner degen ordentligt i korgarna och låt jäsa i 30 minuter. 



Stjälp försiktigt upp bröden på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda på nedersta falsen i ugnen i ca 25-30 minuter.


Jag älskar att baka småkakor och jag försöker alltid hitta nya varianter av dem för det finns ju en oändlighet av nya recept därute! Här har vi en form av whoopiepies, en jordnötskaka med dulce de leche(kolasås) emellan. Ha koll på tiden de gräddas för de får lätt färg!




JORDNÖTSKAKOR MED DUCLE DE LECHE

100 g smör, rumsvarmt
1,25 dl rörsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,25 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
0,5 dl mjölk
2 msk jordnötssmör

Fyllning;
kondenserad mjölk

Gör så här;
Ställ burken med den kondenserade mjölken i en stor kastrull, täckt med vatten på spisen. Lägg på ett lock. Låt den småkoka i 3 timmar. Se till att burken är hela tiden täckt med vatten.

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör och socker till en fluffig kräm med elvisp. Till sätt ägget och vispa på låg hastighet.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med mjölken. Blanda i jordnötssmöret.

Fyll en spritspåse och spritsa eller lägg med en sked klickar som är 5 cm i diameter på en plåt med bakplåtspapper. 


Lägg dem inte för nära varandra, de flyter ut när de gräddas.


Grädda kakorna i ca 10 minuter, ta ut dem innan de får färg. Låt svalna på galler.



Sätt ihop kakorna två och två med dulce de leche emellan, botten mot botten.

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar