söndag 19 oktober 2014

KALLJÄSTA CITRON- OCH ÖRTBAGUETTER

Idag känns det som lugnet efter stormen, planerade in lite väl mycket på agendan igår och det hela gjorde inte saken bättre med att min dessert inte blev som jag hade planerat! Inte alls! Det slutade med att jag fick slänga ihop en ny samtidigt som gästerna var här! Men den blev nästan bättre nu i efterhand! 

Här kommer det andra kalljästa receptet på baguetterna som jag gjorde igår! Jag smaksatte dem med citron- och örter för jag ville inte ha "vanliga" baguetter, man kan självklart smaksätta dem med andra ingredienser! 



KALLJÄSTA BAGUETTER, 3 st

2 msk rapsolja
25 g jäst
1 msk flingsalt
5 dl kallt vatten
1 msk riven citron
2 msk blandade örter
3 dl dinkelsikt
ca 8 dl vetemjöl

Gör så här;
Dagen innan; Lös jästen i en bunke med det kalla vattnet. Tillsätt salt, olja, citronskal, örter och mjölet lite i taget. Arbeta kraftigt ihop till en deg, gärna i maskin. Degen ska vara lös. Täck med plastfolie och ställ bunken i kylen i 8-12 timmar.

Ta ut degen och häll den på ett mjölat bakbord. 




Dela den i tre delar med en degskrapa. Forma till vridna baguetter och lägg dem i en baguetteform eller på en plåt med bakplåtspapper.




Sätt ugnen på 250 grader. Låt bröden jäsa under bakduk ca 30 minuter. Pudra på lite mjöl.

Ställ plåten i mitten av ugnen och spraya med vatten på baguetterna. Grädda i 15 minuter, låt svalna på galler.



DARK CHOCOLATE CHIP COOKIES

Tanken med dessa cookies var att jag skulle ha dem i desserten, men det är ju helt vanliga kakor så de är lika goda till kaffet som de är! De bästa med detta recept är att du kan frysa in en rulle och ta fram den når du får oväntat besök och vill ändå bjuda på nygräddade kakor! Jag har en rulle nu i frysen som jag sedan under veckan ska ta fram till min sons fredagsfika i skolan! 



DARK CHOCOLATE CHIP COOKIES, 40 små eller 20 stora kakor

180 g grovhackad mörk choklad
180 g hackade nötter
125 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1,5 dl råsocker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk snabbkaffepulver
1 krm salt

Gör så här;
Hacka chokladen och nötter. Vispa smör, florsocker, råsocker och ägg kraftigt.

Sikta och blanda de torra ingredienserna; vaniljsocker, vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en separat skål. Häll över det i smörblandningen och blanda väl.

Arbeta snabbt in nöt- och chokladblandningen.



Dela degen i 2 delar om du ska göra små kakor. Forma till en rulle, 2 cm i diameter för småkakor, 4 cm i diameter för stora. Rulla in i plastfolie och lägg i kylen i ett par timmar eller i frysen om du vill baka en annan dag.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta ut en rulle och skär tunna skivor, ca 0,5 cm med en vass kniv. 



Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda småkakorna gyllenbruna i 12-14 minuter eller de stora i 14-16 minuter. Låt svalna på galler.



Skönt att hösten har varit så pass mild för jag har fortfarande grönt i trädgården som jag kan skörda och ha i min mat! LYCKA!


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar