måndag 6 oktober 2014

MANGOCHEESECAKE MED KOKOS & LIME

HÖNÖKAKA

Det är väl ingen som har missat min röda tråd på mina bakverk denna helg?! Jag fick sån sommarfeeling denna helgen och då kände jag för lättsmälta efterrätter och bakverk! Som den trädgårdsmänniska jag är så kollar jag nog väderleken lite mer än normalt och därför visste jag redan i onsdags att det skulle bli en fin helg, så därför kunde jag planera och köpa in helgens godheter tidigt vilket jag annars brukar jag köra dag för dag!

Nu är det höststädat i både trädgården och i växthuset, trots att det fanns några gröna tomater kvar så var det ändå dags att ta ner allt och blicka åt nästa säsong!



 Nu har trädgårdsåret 2014 gjort sitt!



Ibland kan det vara svårt att hitta brödrecept som passar alla medlemmar i familjen men i helgen lyckades jag! Det blev den klassiska hönökakan, vem älskar inte dem?! Isak skippade  till och med flingorna och mumsade glatt i sig brödet! Det sker inte varje dag!


HÖNÖKAKA, 6 bröd

1 msk hela fänkålsfrön
1 msk hel anis
 2 tsk flingsalt
5 dl mjölk
1/2 dl strösocker
50 g jäst
7 dl vetemjöl special
7 dl rågsikt
100 g mjukt smör

Gör så här;
Stöt kryddorna tillsammans med salt i en mortel. Värm mjölken med kryddor och strösocker till fingerljummet, 37 grader.

Smula jästen u en bunke och blanda den med degvätskan. Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget och arbeta i maskin till en smidig deg, tillsätt smör och knåda i ca 10 minuter. 

Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i cirka 1 timme. Stöt samman degen efter halva tiden.

Häll upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 6 bitar. 



 Rulla dem till runda bollar och kavla sedan ut dem till 1/2 cm tjocka kakor. Använd gärna en form så alla blir lika stora! Jag tog sidorna på en avtagsbar pajform. 



Mjöla och nagga dem ordentligt med en gaffel.



Sätt ugnen på 250 grader. Jäs på en plåt med bakplåtspapper under bakduk i ca 40 minuter. 

Grädda kakorna lätt gyllene i mitten av ugnen i 7-8 minuter, låt dem svalna inlindad i en bakduk!

Fördelen med bakverk som ska stelna eller jäsa länge är att man kan förbereda dem i god tid innan och att de oftast är ganska smidiga att blanda ihop. Så var det med bla den här mangocheesecaken, jag gjorde den på morgonen och sen när vi skulle fika på eftermiddagen var den redo för att ätas!



MANGOCHEESECAKE MED KOKOS OCH LIME

8 digestivekex
 2 dl kokosflingor
100 g smör

Fyllning;
 225 g fryst mango
2 msk pressad lime
200 g naturell färskost
2 dl turkisk yoghurt
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
5 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Rippel;
1/2 gelatinblad
225 g fryst mango
1 msk florsocker
1 msk lime

Gör så här;
Smula kexen fint och blanda med kokosen. Smält smöret och rör ner det. Knäpp fast ett bakplåtspapper i botten på en form med avtagsbar kant, ca 24 cm i diameter. Platta ut blandningen i formen.

Fyllning; Tina mangon och mixa den sedan slät med en stavmixer. Blanda med limesaft. Vispa färskost, yoghurt, florsocker och vaniljsocker slät med mangopurèn.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter. Värm ca 2 dl av mangoyoghurt blandningen. Ta upp gelatinblandningen och smält dem under omrörning i den varma blandningen. Vispa ner gelatinsmeten med resten av mangoyoghurten.

Vispa grädden fluffig och vänd ner den i mangosmeten. Blanda väl. Häll blandningen i formen. 



Ripppel; Lägg det halva gelatinbladet i kallt vatten ca 5 minuter. Mixa tinad mango slät tillsammans med florsocker och limesaft. Häll upp hälften i en liten kanna. Värm den andra hälften av mangopurèn.



 Ta upp gelatinbladet och låt det smälta däri. Blanda sedan med resterande mangopurè. Ringla gelatinmangon i två runda ringar över mangoyoghurten i formen. Rör runt med skaftet på en sked till vackert mönster. 



Ställ cheesecaken i kylen tills den stelnar, ca 3 timmar. 

Skär med en blöt kniv runt kanten på formen och knäpp loss kanten. Servera med den sparade mangosåsen vid sidan av.



Mitt ögonblick i trädgården i helgen var när vi gav våra Lohman höns nyklippt gräs! Tänk så tacksam och glad man kan bli för så lite! KÄRLEK!



/Helena

2 kommentarer:

  1. Ser himmelsk ut.
    Ville bara fråga om man kan ha gelesocker istället föe gelantin och i så fall vad motsvarar mängden gelantinblad i gelesocker. Mycket tacksam för en snabb svar vill gärna bjusa på den på måndag. /mvh Vlora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt uppgift så ska det gå och då är det ca 1 msk gelesocker som är ersättning till 0.5 geleblad. Har tyvärr inte testat själv men så är måtten! Lycka till!

      Radera