lördag 4 oktober 2014

MJÖLKCHOKLADMOUSSE I MÖRDEG MED RÅRÖRDA HJORTRON

TACOFREDAG!

Jag måste erkänna att jag inte är helt opartiskt när det gäller Tacofredag eftersom jag jobbar på Santa Maria men jag kan inte tröttna på det! Det är alltid ett säkert kort här hemma speciellt på fredagskvällarna, det går så fort att göra och så är det så gott!




Jag gör alltid min egen guacamole men det är en variant av den klassiska. Jag gillar när det är lite hetta i mat och röror och den här är väldigt enkel att göra det är bara att hacka och mixa!


MIN FAVORITVARIANT AV GUACAMOLE

1 röd liten chili
1 medelstor tomat
1/2 medelstor rödlök
2 avokador
1-2 msk pressad citron eller lime
ca 1/2 tsk salt
1 vitlöksklyfta
svartpeppar
om man vill 4 msk blandade örter
0.5 dl kesella

Gör så här;
Skär chilin i halvor på längden och peta bort kärnorna, hacka grovt. Du bestämmer själv hur mycket du vill använda, jag tar ca 1 stor msk. Glöm inte att tvätta händerna efteråt!
 Skölj och finhacka tomaten. Skala och hacka köken fint. Lägg allt i en djup skål. Dela avokadorna och gröp ut dem direkt och lägg i skålen, tillsätt kryddor, citron,  örter, vitlök och creme fraiche. 




Mixa med mixer till lagom konsistens. 

Jag har inget problem med att köpa "pulvermousse", men vill man känna den riktiga chokladsmaken så får man allt göra sin egen och det är faktiskt lättare än vad man tror. Det som tar tid är tiden den ska stelna i kylen!



MJÖLKCHOKLADMOUSSE I MÖRDEG MED RÅRÖRDA HJORTON,  ca 6 st

300 g hjortron
4 msk strösocker

Mördeg;
75 g smör
2 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1 äggula
2 tsk vatten

Chokladmousse;
100 g mörk choklad (70%)
100 g mjölkchoklad
1/2 dl ljus sirap
3 äggulor
3 dl vispgrädde

Garnering;
1 kruka mynta

Gör så här;
Hjortronen; Blanda hjortron och socker. Låt stå i kylen i 24 timmar.

Mousse; Hacka mörk- och ljus choklad. Smält i mikron eller över vattenbad. Blanda choklad och sirap. Rör i äggulorna.




 Vispa grädden. Blanda choklad och grädde. Låt moussen stel i kylskåp i ca 2 timmar.

Mördeg; Tärna smöret och blanda med mjöl och socker, gärna i matberedare. Tillsätt äggula och vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.




 Låt degen vila i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.



Dela degen i 6 bitar och tryck ut bitarna i formar av metall eller porslin, ca 8 cm i diameter, nagga. 





Grädda formarna mitt i ugnen ca 10 minuter, tills degen får en fin färg. Låt formarna kallna.




Fördela moussen i mördegsformarna vid servering. Lägg på hjortronen och garnera med mynta!


/Helena

2 kommentarer:

  1. Hej :) den där guacamolen ser jättegod ut :) ville bara fråga vilka örter som ingår i "blandade örter"?
    Mvh Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade guacamolen!☺ Jag brukar använda mig av en provencale blandning som innehåller basilika, oregano, rosmarin, timjan och kyndel. Du hittar den i frysdisken /Helena

      Radera