onsdag 15 oktober 2014

RÖDBETSBRÖD I LÅNGPANNA

HONUNGSKNÄCKE PÅ RÅGSURDEG!

Goddagens! Ett lite senare inlägg idag men det hade jag inte planerat från början.....! En lastbil puttade in en bil i våran parkerade bil imorse så det blev lite andra planer, huvudsaken är att chaffören tog på sig allt, ingen kom till skada och vi kan fortfarande använda vår bil tills den ska lagas.

Det som finns kvar just nu i min köksträdgård är; palsternacka, morötter, purjolök, persilja, mangold, potatis, örter och rödbetor. Ganska mycket faktiskt och det kommer det nog att vara ett tag till pga det milda vädret.

 Gårdagens bröd blev därför trädgårdsinspirerat, det blev ett långpannebröd med rårivna rödbetor i! Ett bröd med kort jästid och knappt någon knådande heller för den delen. Eftersom degen blir grisrosa så är det ett annorlunda men rolig bröd att göra! Om du inte gillar rödbetor kan du ersätta dem med rårivna mörötter eller zucchini.



Jag fick en rolig kommentar av @svenssonsgunilla på instagram i måndags där hon skrev att jag hade vunnit instagramtävlingen som den härliga, inspirerade tidningen MATMAGASINET hade! Jag?! Som aldrig vinner något! Trodde knappt det var sant! Tidningen som jag har köpt nästan varje nummer i 10  års tid! Helt galet och vad glad jag blir! TACK!


RÖDBETSBRÖD I LÅNGPANNA

5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 dl rapsolja
1 tsk salt
3 msk brödsirap
4 dl vetemjöl special
9-10 dl grovt rågmjöl

Garnering; Torrostade pumpakärnor i salt
rågflingor

Gör så här;
Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke, häll över mjölken och rör om tills jästen löst upp sig. Blanda ner oljan och de rivna rödbetorna.



 Tillsätt salt, sirap och de båda mjölsorterna. Arbeta ihop degen och låt jäsa under bakduk i 45 minuter. 



 Sätt ugnen på 225 grader.

Häll ut degen i en långpanna, ca 24*36 cm och platta till den. 
Strö över garneringen och låt degen jäsa i ytterligare 30 minuter.



 Skär brödet i rutor och grädda det mitt i ugnen i ca 20 minuter, eller till insidan av brödet är 98 grader.






Som alla surdeg så fick även detta honungsknäcke dess karaktär. Det blir lite rejälare och rustikt. Som alla andra knäckebröd recept så får man tänka på att ha mycket mjöl vid utbakningen och kavla dem riktigt tunna! Glöm inte bort att nagga dem också!



Jag föredrar att använda riktig honung i både bakning och vid tèdrickande. Smaken blir så mycket bättre och konsistensen blir annorlunda än flytande honung.


HONUNGSKNÄCKEBRÖD MED RÅGSURDEG

1 dl mjölk
2 dl rågsurdeg
2 dl + 2 dl till utbakning
1/2 dl honung
3/4 tsk salt

Gör så här;
Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda allt och låt degen vila i ca 20 minuter.



 Kavla ut degen med kavel med en massa mjöl. 



Degen får inte vara blöt, då fastnar den! 



Sporra ut bitar i önskad from, nagga och lägg på en plåt med bakplåtspapper. 



Grädda i ugn i ca 4-5 minuter, tills knäckebrödet fått färg! Brödet får fort färg på grund av honungen, så håll koll!



Bjöd på lite gofika igår på jobbet, alltid kul att sprida lite baklycka bland mina arbetskamrater!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar