måndag 27 oktober 2014

ROSTBRÖD

Hej måndag och hej alla fina!
 Jag hade en riktig "ladda batterierna söndag" igår, jag hann med allt jag ville göra och fick ändå tid över på kvällen till familje- och djurmys! Lycka!

Nu tar vi tag i en ny vecka med nya möjligheter! "På ett igen" som man så fint säger!

Bra frukostbröd för mig är bröd som har tuggmmotstånd, gärna nån form av torkad frukt MEN min son gillar inte dem! Han föredrar gärna rostbröd! Detta rostbröd som jag gjorde igår blev faktiskt riktigt bra! Det jäste som det skulle och man kunde efter det hade svalnat skiva skivor av hela limpan!

TIPS; Försök att inte knåda degen så mycket när du ska forma det, för då försvinner bubblorna utan vik ihop det som ett kuvert med lätta händer. Denna deg är väldigt lös och det ska den vara så ös inte på mera mjöl än vad recepetet säger!


ROSTBRÖD

10 g jäst
5 dl kallt vatten
ca 11-13 dl vetemjöl special
12 g salt

Pensling; 1 ägg
1 msk vatten
en nypa salt
vita sesamfrön att strö över

Gör så här;
Rör ihop alla ingredienser till en deg i en bunke. Degens ska inte knådas, bara röras tills den precis går ihop. Täck bunken med plastfolie och låt vila i ca 30 minuter.

Vik degen; ta i degens ytterkant med en fuktad hand, dra försiktigt i den och vik den mot mitten. Ta nytt tag tills du har gått varvet runt. Täck bunken och låt degen vila i ytterligare 30 minuter.

Upprepa degvikningen i förra momentet, täck bunken och låt degen vila ca 1 timme.

Smöra en brödform (1 1/2 liter). 



Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord och forma till en limpa så här; dra ut degen till en kvadrat (ca 20*20 cm) och rulla sedan ihop till en avlång form. 



Lägg degrullen i formen med skarven nedåt, täck med bakhandduk och låt jäsa tills den har dubblerat sin storlek, ca 1 timme.



Sätt ugnen på 250 grader i god tid, minst 30 minuter före gräddning.

Blanda ägg, vatten och salt och pensla degen. Strö över sesamfrö. 



Sätt in formen på ett galler i mitten av ugnen, sänk ugnstemperaturen  till 225 grader och grädda i ca 30 minuter.



 Låt brödet svalna lite på galler innan du skär i det. 




Jag hade ett sådant sug på godis igår och det enda jag hade hemma som jag kunde göra nåt av var salta jornötter! MEN det räckte för att göra ett riktigt smarrigt söndagsgodis!


Detta recept tar knappt en timma att göra och du behöver inte ha en termometer för att få "kolan" bra. Det är fägen på kolan som avgör gräddningstiden i ugnen! Så ha koll på kolan i ugnen, den bränns lätt!

Du kan ersätta tunnbrödet med tortilla om du har det istället, du kan även använda mjuk tunnbröd utan problem!



KARAMELLBRÄCK MED TUNNBRÖD

6 bitar hårt tunnbröd
175 g smör
2 dl strösocker
3 msk glykos
200 g mörk choklad
50 g valnötter
1/2 tsk flingsalt

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg tunnbröden på en plåt med bakplåtspapper.

Mät upp smör, socker och glykos i en kastrull. 



Koka upp och låt puttra 2-4 minuter, tills det tjocknat något.



 Häll smeten över tunnbröden. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.



Finhacka chokladen. Grovhacka nötterna.

Ta plåten ur ugnen när karamellen blir ljust gyllenbrun. Låt stå i ca 1 minut. Strö över chokladen och låt stå ca 2 minuter, tills chokladen har smält. Bred sedan it den i jämnt lager. Strö över valnötter och flingsalt. 




Låt stå och stelna i kylen ca 30 minuter. Bryt bräcken i grova bitar.



Som jag sa tidigare i inlägget hade jag tid över igår och hann till och med att organisera lite i min recept hög! UNDERBART!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar