onsdag 1 oktober 2014

TRILLINGNÖT

MOROT-, CITRON OCH DINKELFRALLOR

Jag och min familj är utomhusmänniskor (om jag inte bakar förstås!)och vintern var ju så mild i år så vår utesäsong började redan i Januari . Idag är det första oktober så man kan nog säga att odlingssäsongen börjar lida mot sitt slut! Jag har accepterat det men ändå inte! Jag hoppas att denna vinter blir mild också!

Mina sista örter i växthuset börjar ge med sig men sån glädje jag har haft av dem! Som tex denna myntaväxt som har gjort att vi inte har behövt handla te sedan april!




Har man möjlighet att odla morötter så gör det! De är som sallad och rädisor de lättaste du kan odla som inte kräver mer än vattning och gallring! Sen har du en trogen grönsak hela säsongen! Hos oss är det inte bara vi som får glädje av dem utan även hönsen och kaninerna, för kaninerna är även blasten godis!




Jag har hittat massa recept på morotsbröd men det har inte varit någon som har riktigt stuckit ut förrän jag hittade receptet på dessa rågsurdegsfrallor med både morötter i sig och citron!

Som alla surdegsbröd så har även dessa frallor lång jästid. MEN det är så värt det, för de är så goda!


MOROT-, CITRON- OCH DINKELFRALLOR, 20 st

500 g vatten (ca 5 dl)
10 g jäst
1 dl rågsurdegsstart
650 g vetemjöl
200 g fullkornsdinkel (ca 3 1/2 dl)
100 g grovt rivna morötter
rivet skal från en citron
20 g salt ( 1 msk)

Gör så här;
Rör ut vatten med jäst och surdegen. Blanda ner resten av ingredienserna och arbeta degen i degblandare i minst 10 minuter. Täck över bunken med plastfolie och låt degen vila till dubbel storlek, 1-2 timmar. Vik gärna ihop degen ett par gånger under jästiden.

Ta sedan upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 20 bitar (eller färre om du vill ha större). Lågg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 3 timmar i rumstemperatur eller 12 timmar i kylskåp.

 Sätt ugnen på 250 grader med plåt eller baksten på mittenfalsen. Skär ett snitt i varje fralla. För över frallorna till plåten/bakstenen och spraya över dem med vatten. Grädda i 20 minuter. Låt svalna på galler.


Ingen kan väl ha missat att trillingnöten ska tas bort ur aladdinasken! Skandal! Jag hoppas det är en pr-kupp! Men om det inte är det så gjorde jag mina egna trillingnötter igår! Här är receptet;



TRILLINGNÖT, ca 35 st

ca 100 g hasselnötskärnor
300 g mjölkchoklad

Garnering;
mjölkchoklad

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Rosta nötterna tills de fått färg. Lägg de varma nötterna i en kökshandduk och gnugga försiktigt bort skalet.



Smält hälften av mjölkchokladen i en skål över sjudande vattenbad eller i mikron. 3'25 sekunder intervaller, rör om mellan varje intervall. Rör ner hasselnötterna. 



Ta upp nötterna och lägg dem tre och tre på en plåt med bakplåtspapper/ aluminiumfolie. 



Låt dem stelna i kylskåp. (Tar ca 30 minuter) Smält sedan resten av mjölkchokladen och doppa trillingnötterna ytterligare en gång.



 Låt stelna i kylskåp, ca 30 minuter. Blir det choklad över från andra strykningen kan du använda den till att spritsa dekorationslinjer över trillingnötterna. 



Annars får du smälta lite till. 



/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar