torsdag 30 oktober 2014

VALNÖTSMAZARINKAKA

Brrrr!
Nu är nog sommaren slut iallafall! Jag kände redan igår när jag gick för att pussa på kaninerna och stänga för hönsen att inatt blir det kallt, det hade börjat bli frost på grästopparna! Jag tycker ändå att vi här i halland har haft en väldigt lång, fin höst, de i norrland fick ju sin första snö för ett bra tag sedan! Snart får jag tända den första brasan i kaminen, LÄNGTAR!!!

Igår blev det en två-rätters här hemma! Det var inte alls planerat men jag tyckte att middagen och desserten passade så bra ihop! Kanske din rätt i helgen?! Om man inte gillar att den är helt vegetarisk rätten kan man tillsätta stekt kyckling!

Kvällens bak igår blev en härlig och saftig Valnötsmazarinkaka! Den blev så god! Sådana här bakverk passar perfekt att göra om man vill ha mycket! Eller så kan man göra som jag gjorde: halvera recepet så slipper du få dåligt samvete om det blir för mycket! Kom ihåg att även halvera storleken på formen, jag använde mig av en form som var 15 cm i diameter!



VALNÖTSMAZARIN

Pajdeg;
150 g smör, rumsvarmt
1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
300 g mandelmassa, grovriven
100 g smör, smält
3 ägg
1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
3 riv av en bittermandel
100 g valnötter, hackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.



Fyllning: Mixa ihop alla ingredienser, utom valnötterna. Häll smeten i pajskalet. 



Strö över de hackade valnötterna. 



Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt den svalna.



Glasyr: Blanda florsocker med vatten till en glasyr med bra konsistens. 



Bred ut glasyren på den avsvalnade kakan och strö över de hackade valnötterna.





Jag är galet förtjust i alla tillbehör man kan ha till maten, nästan så att de är roligare än huvudrätten...men bara nästan! Jag vill att det ska kännas som en minibuffè när man äter, nästan som tapas! Så vad passar inte bättre nu i Halloweentider än dessa Pumpatortini?!

Pumpa påminner om sötpotatisen i dess smak, en lite underskattad delikatess men prova att göra nåt med den, för den är så god! Den behöver ju inte bara vara en bordsdekoration!

TIPS: Smöra muffinsformarna ordentligt eller lägg i bullformar i. Det kan vara lite pilligt att få ut dem annars...
Jag garnerade dem även med pumpakärnorna som jag hade kvar från fyllningen! Det ska vara snyggt för ögat också!


Pumpatortini

0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 ägg
2 dl riven parmesanost, riven
0,5 dl creme fraiche
1,2 kg pumpa
1 burk ricotta eller kesella
3 msk pinjenötter eller pumpakärnor, rostade

Gör så här:
Skala, kärna och tärna pumpan. Koka pumpan mjuk i lättsaltat vatten, 15-20 minuter.



 Häll av vattnet, ånga av noga och mosa med en gaffel. 

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ricotta, creme fraiche och ägg i en skål. Rör ner parmesan och pinjenötter eller pumpakärnor. Blanda i den mosade pumpan. 



Smaka av med salt och peppar.

Fördela smeten i en välsmord muffinsform. 




Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Kvällens vegetariska blev Vildrispilaff med pumpa, sojabönor och kryddsmör!

"Pilaff är en orientalisk risrätt. Pilaff lagas med ris eller krossad vete som bryns i olja och sedan kokas i kryddig olja"

Det här är en rätt som man variera ganska mycket när det kommer till vad man vill tillsätta i riset. Det går precis lika bra att ha i ärtor, bondbönor eller varför inte sockerärtor?! Kryddningen går ju självklart också att ändra efter smak och tycke!




VILDRISPILAFF MED PUMPA; SOJABÖNOR OCH KRYDDSMÖR

3 dl vildrisblandning
2 limebad, torkade eller färska
1 butternutpumpa, ca 1 kg
2 msk + 1 msk olivolja
1 tsk flingsalt
2 krm flingsalt
2 krm chiliflakes
4 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
100 g sojabönor


Kryddsmör; 50 g smör
1 tsk färskriven ingefära
1 lime, rivet skal
1 pressad lime
1 tsk mild paprikapulver
1 tsk hel spiskummin
1 tsk mald koriander
1 krm salt

Gör så här:
Koka vildrisblandningen med limebladen i vattnet enligt anvisning på förpackning. 

Sätt ugnen på 250 grader. Halvera pumpan och gröp ut kärnorna. Skär bort skalet från pumpan och halvera den. Skär köttet i grova bitar. 

Lägg pumpan på en plåt med bakplåtspapper. 



Ringla över 2 msk olja och krydda med salt och chiliflakes. Tillaga mitt i ugnen 15.20 minuter, tills pumpan har fått lite färg. 

Skala och finhacka scharlottenlökarna och vitlök. Fräs lök och vitlök i olja i ca 3-4 minuter. Tillsätt det kokta riset och soyabönorna och fräs ytterligare ca 2 minuter.



Kryddsmör: Lägg smöret i en kastrull med ingefära, skal- och limesaft, paprikapulver, spiskummin, koriander och salt. Smält smöret och låt det börja bubbla lätt. Dra åt sidan. 

Lägg riset på ett fat. Lägg pumpan ovanpå och servera med kryddsmöret.




/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar