lördag 25 oktober 2014

VIT CHOKLADTRYFFEL MED KANEL OCH LINGON!

Hej härliga lördag, vad jag har längtat efter dig! Jag är idag gräsänka ett tag så jag har fritt spelrum att få göra precis vad jag vill i köket! Det brukar jag få göra ändå för jag har väldens underbaraste man som låter mig hålla på hela tiden! KÄRLEK! Eftersom vädret inte är det roligaste därute så lär jag baka massor idag! LYCKA! 

Gårdagens kvällsdessert eller kvällsgodis blev ett par härliga tryfflar av vit choklad med kanel och lingon i sig! Det slog mig när jag var på jobbet igår att det är exakt 2 månader kvar till julaftonen och dess godsaker! Så klart jag ändrade mig vad jag skulle baka på kvällen, jag ville få lite julfeeling och vad passar då inte bättre än dessa godbitar?! 

TIPS; Bollarna blir rätt så kladdiga när du ska rulla dem så ha rikligt med florsocker i händerna hela tiden. För att inte den vita chokladen ska få färg av lingonen så måste bollarna vara i frysen i minst 30 minuter - eller tills de blir hårda!



VIT CHOKLAD MED KANEL OCH LINGON!

250 g vit choklad
3/4 dl vispgrädde
1/2 tsk malen kanel
1 dl frysta lingon

florsocker
ca 300 g vit choklad

Gör så här;
Hacka chokladen. Lägg i en skål med grädden, värm över sjudande vattenbad eller i mikron (jag kör 3-4 intervaller på 25 sek åt gången och tar ut skålen ibland och rör om)  och rör tills all choklad har smält. Låt svalna i rumstemperatur. Blanda sedan i kanel och lingon.

Ställ in tryffelsmeten i kylen och låt den stelna. 




Doppa en klick av smeten i florsocker så att den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula.




Lägg kulorna på en plåt med bakplåtspapper. Ställ in tryffelkulorna i frysen i ca 1 timme. 

Smält den andra mängden vit choklad. Doppa tryffelkulorna i chokladen.




 Lägg tillbaka dem på plåten och låt stelna. Du kan efter de har stelnat spritsa ut den chokladen som du har kvar över dem för att göra dem extra fina!



Jag hittade en rolig silikonform på hjärtan när jag handlade igår! Jag testade dem med den överblivna vita chokladen och de blev faktiskt riktigt fina! En liten rolig godisbit som är väldigt lätt att göra! 




Av veckans vegetariska rätter är det bara de friterade falafeln som jag har gjort tidigare! Så jag känner nu i efterhand att jag har lyckas rätt så bra med variationerna och smakerna! Jag tror till och med min son har tyckt det har varit kul för han har inte frågat efter nåt annat när vi ska äta! 

Jag gör alla mina ärenden på fredagen så att jag har allt hemma sedan! Därför vill jag att fredagens mat ska vara nåt som man slänger ihop snabbt men det ska ändå kännas som fredagslyx, fira in helgen! 

Den vegetariska rätten jag gjorde igår var en sådan! Jag gjorde bakad sötpotatis med fetaostkräm och spenatfräs! Jag brukar alltid värma mina bakpotatisar i mikron för det tar så lång tid annars när man ska grädda dem i ugnen! Smaken blir exakt lika god men tar bara 20 minuter! Under tiden sötpotatisarna är i mikron förbereder du fyllningen och spenatfräset! Sen är det bara att sätta sig och äta! 

Denna rätt är en riktig smakupplevelse och potatisen blir riktig saftig! Jag kommer aldrig att använda vanlig bakpotatis igen, nu är det sötpotatis som gäller!




BAKAD POTATIS MED FETAOSTKRÄM OCH SPENATFRÄS

4 sötpotatisar

Fetaostkrämen; 500 g keso
250 g fetaost
1 msk olivolja
1/2 tsk sambal oelek

Spenatfräs; 1 rödlök
1 msk flytande smör eller rapsolja
2 askar färsk babyspenat, à 80 g
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 krm mald kanel

Gör så här;
Skär ett "kors" genom halva potatisen och ställ den på en tallrik i micron under lock i ca 20 min (kolla med brödsticka efter 15 min). Du kan även baka den i ugnen i en ugnssäker form i 50 minuter på 200 grader, glöm inte att nagga den också.

Ostkrämen; Blanda keson med smulad fetaost, olja och sambal oelek. 

Spenatfräs; Skala och skiva löken. Fräs den i smör eller rapsolja ca 3 minuter. Vänd ner spenaten. Krydda med salt, peppar och kanel. 

Servera sötpotatisen med fetaostkräm och spenatfräs.





Ha nu en underbar lördag och njut av både god mat, dryck för det ska jag göra!

/Helena

2 kommentarer:

  1. 3/4 dl vispgrädde ???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår tyvärr inte frågan. Om det är mängden så är det korrekt med 0.75 dl grädde.

      Radera