måndag 10 november 2014

APELSIN- OCH CHOKLADKAKA

NY ENERGI!
Måndag igen och energidepåerna är påfyllda! Efter en vecka fylld med flängande så har jag i helgen laddat med en massa ny energi! Jag har checkat av en massa måsten med huset (städat, tvättat fönster och rengöring av hönshuset) och fått umgås med mina härliga syskonsbarn! Så har jag såklart bakat en massa! LYCKA!


Jag måste erkänna att jag fick lite hjälp i köket igår av mina kära syskonbarn - Tove och Tindra. Jag ville självklart baka med dem när de var på besök och då hittade jag ett recept på en gammal goding! Det här äe en kaka med anor fast med en ny tvist. Jag pratar om en Savarinkaka - Choklad- och apelsinkaka!

"Savarin - är en ringformad sockerkaka, gjord av jästdeg, som är indränkt med fruktspad eller sockerlag. Oftast är blandad med rom eller nån annan alkoholhaltig dryck."

Den här varianten av Savarinkaka som vi gjorde igår har en lite nytappning av det gamla receptet. Den har inget bakpulver i sig och sockerlagen är gjord på apelsinsaft inte med alkohol, och det gör att alla kan äta den! Jag valde att göra min i en hög form men det klassiska är att göra i en låg savarinform.

Smaken på kakan påminner om en mazarinkaka!

TIPS! Ha tålamod att med att få kakan att kallna annars så smälter chokladen sedan när du ska täcka den!


APELSIN-OCH CHOKLADKAKA
200 g smör, rumsvarmt
200 g rörsocker
4 ekologiska ägg, uppvispade
rivet skal från 2 apelsiner
200 g extra fint mjöl, ex kungsörnen
saft från 1 apelsin

Sockerlag
saften från 2 apelsiner
75 g rörsocker

Topping
1 dl vispgrädde
150 g mörk choklad, grovhackad
rivet skal från en apelsin

Gör så här:
Värm ugnen på 180 grader. Smörj en sockerkaksform, ca 24 cm i diameter.

Vispa smör och rörsocker ljust och luftigt. Vispa äggen i en annan bunke.



 Tillsätt de uppvispade äggen och rivet apelsinskal och fortsätt vispa.



 Vänd ner mjölet, tillsätt apelsinsaften och rör om försiktigt. 



Häll smeten i formen.




Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Stickan ska vara torr när du känner i den. Kakan släpper på sidorna när den är färdig!

Sockerlag - Hetta upp apelsinsaft och rörsocker i en kastrull på låg värme, rör om hela tiden!



 Rör tills sockret har lösts upp.


Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna.

Häll den avsvalnade sockerlagen över den färdiggräddade kakan. Låt stå i 5 minuter, stjälp upp kakan på ett galler.



Topping - Hetta upp grädden i en kastrull. Smält chokladen över ett vattenbad eller i mikron. Jag värmer då min choklad i omgångar, ca 4*25 sek, rör om när den börjar att smälta.


Tillsätt grädden och rör till en slät blandning.



 Låt svalna tills chokladkrämen är tjock nog att täcka baksidan på en sked.



Ställ en bricka under gallret och täck kakan med den smälta chokladen.



 Toppa med lite rivet apelsinskal.





Det fanns ingen tid i går att stå och göra värsta brödbaket men som tur är har jag mina ess i rockärmen! Mina långjästa bröd! Har ni aldrig gjort ett sådant bröd så måste ni bara testa det! Antingen gör man fördegen på kvällen precis innan du går och lägger dig så att du sedan på morgonen bara gräddar det eller så får du göra som jag gör ibland - gör den innan jobbet!

Här har vi ett kalljäst äppel- och hasselnötsbröd! Denna konsistens som blir på det här brödet påminner om ett surdegsbröd - hård yta, saftigt innehåll, med en massa lufthål i sig! De grovrivna äpplerna gör att det blir extra saftigt!



ÄPPELBRÖD MED HASSELNÖTTER
1 dl hasselnötskärnor
3 krm jäst
2 dl kallt vatten
2 st grovrivet äppel med skal
2 msk mörk muscovado- eller farinsocker
3 1/2 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk salt

Gör så här:
Rosta nötterna i en torr stekpanna tills de har fått lite färg. Låt svalna.

Rör ihop alla ingredienser till en deg i bunke. Degen behöver inte knådas, bara röras tills den precis går ihop - antingen för hand eller med degblandare. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 8 timmar.



Smöra och mjöla en form (1 1/2) och klicka ner degen. Titta så fin degen har jäst, så många fina bubblor!



Jämna till degen med en fuktig hand. Strö på lite mjöl, täck med bakhandduk och låt degen jäsa i ca 45 minuter.



Sätt ugnen på 250 grader, minst 30 minuter före gräddning.

Klipp några snitt i degen med en sax och sätt in formen på ett galler strax under mitten av ugnen. Sänk temperatur till 200 grader och grädda i ca 45 minuter eller till innertemperatur är 98 grader.



Låt brödet svalna en stund på galler innan du skär i det.





Jag är barnsligt förtjust i att både odla och ha pelargoner! De finns så många olika sorter och så är de så fina! De är faktiskt de enda blommorna som jag kan ha i mina fönster som inte mina katter äter på! Nu igår var det dags att klippa ner dem inför deras vintervila, lite tråkigt men så är det! De kommer upp igen i vår! Här har vi en bild på min favorit pelargon, nämligen bonsaipelargonen!


Jag måste ta tillfället i akt att tacka mina hjälpredor i helgen, ni är guld värda!

Tindra


Tove

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar