tisdag 18 november 2014

BROWNIE MED KOLA - OOEY GOOEY

TACKSAM!
Måndagar har för mig bakmässigt blivit den nya fredagen! Det är då jag bakar veckans läckerbit! För att lätta upp stämningen en tråkig måndag! Hoppas ni inte har ett problem med det! Det är även en tips på vad ni kan baka för gott till helgen!

Det kändes lite extra lyxigt för mig igår då jag själv blev bjuden på #fikapåjobbet! KÄRLEK!
Det är väldigt sällan jag själv blir bjuden på fika nuförtiden så därför blev jag extra glad över det! Tack Erik!


Vad blev det för gott som bakades igår då? Jo en Brownie de luxe! Eller en Amerikansk brownie med marshmallows, kola och nötter en OOEY GOOEY!

Oftast när man har marshmallows på toppen av ett bakverk så blir de lätt sega! Inte denna! Eftersom den är nedbäddad under ett lager av kola och choklad! Jag kunde utan problem skära bitar av den! NÖJD!

TIPS!
  • Den kondenserade mjölken kan kokas dagen innan och förvarars i rumstemperatur i oöppnad burk. Jag gör oftast så på vardagarna om jag ska ha sån kola för att spara tid!
  • Den kan vara lite pilligt att få till bakplåtspappret i formen, klipp kanterna så går det lättare och spraya formen med vatten så fastnar pappret lättare!! Du får tillbaka det sedan när du ska lyfta kakan ur formen!
  • Efter den första gräddningen av brownien så kommer den att vara lite kladdig men så ska den vara! Den blir färdig sedan när du gräddar den igen med marshmallowsen!
  • Lämna inte ugnen då marshmallowsen gräddas! Det kan gå väldigt fort till att de blir brända!
  • Låt kakan stelna i kylen nån timme innan du skär i den. Du ser på ytan när den är färdig! Chokladen ska gå från blank till matt!

BROWNIES MED KOLA - OOEY GOOEY
120 g mörk choklad
120 g smör
2,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
3 msk kakao
0,5 krm salt
100 g mjölkchoklad
1 burk kondenserad mjölk

Topping
150 g mörk choklad
100 g mjölkchoklad
1,5 dl vispgrädde
1 dl valnötter, hackade

Garnering
1 dl valnötter, hackade
0,5 dl dulce de leche sås

Gör så här:
Koka den kondenserade mjölken i burken, oöppnad - Dulce de leche i en kastrull, täck med vatten i 3 timmar på svag värme. Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Låt den svalna något innan du öppnar den!



Värm ugnen på 175 grader. Klä en långpanna, ca 20*30 cm, med bakplåtspapper.

Smält chokladen och smöret tillsammans i mikron. Jag värmer min i intervaller tex 4*25 sek och så rör jag om lite då och då. Rör om så att det blandas ordentligt.



Häll i en bunke och tillsätt socker, vaniljsocker och äggen. Rör om. Sikta mjölet tillsammans med kakaon och vänd runt så att smeten blir slät.



 Hacka den mjölkchokladen och rör ner.



 Häll över smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 16 minuter.

Ta ut brownie-botten och lägg genast på mini-marshmallows. 



Sätt in formen i ugnen igen, i ca 4 minuter. Marshmallowsen  ska bara hinna smälta ihop - inte få färg!



Om du kokar kolasåsen dagen innan så måste du koka upp såsen igen i en kastrull under omrörning! Bred den kokande kondenserade mjölken över kakan. Spara lite till garneringen



 Ställ åt sidan medan du gör toppingen.



Hacka chokladen i småbitar.



 Låt grädden koka under omrörning. 



Tillsätt chokladen och rör tills krämen är helt slät. 



Tillsätt de hackade valnötterna. Blanda väl.



Bred över browniekakan och hacka valnötterna lätt. Strö dem över kakan med lite sparad kolasås. Låt stå och stelna i kyl.



Den här trevliga lappen fick mina kära arbetskamrater se imorse, hoppas den förgyller deras dag! För den var bara för god!


Riktigt lätt och dela i mindre mumsbitar!




Jag slår ett slag för både det vegetariska och vardagsmaten i detta inlägg! På helgen lyxar jag gärna till det men på vardagarna ska maten gå snabbt att göra, vara enkel och ge mycket!

Gårdagens middag var inget undantag! Ha du lite äldre barn kan de vara med och hacka! Det här är en rätt med grönsaksfräs, ungefär som en pyttipanna - hacka ner det du har i kylen!

TIPS!
  •  Det blir mer smak på rätten om pastan kokas i grönsaksbuljong.
  • Behåll lite pastavatten, ca 1 dl så blir rätten lite krämigare!



FÄRSK PASTA MED GRÖNSAKSFRÄS, 4 pers
500 g tortellini
1/2 dl pinjenötter
1 sguash
1 aubergine
1 röd paprika
o,5 st purjolök
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 kruka färsk basilika
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Garnering
Riven ost

Gör så här;
Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna.



Ansa och tärna squash, purjolök och aubergine.



 Kärna ur och småtärna paprikan. Kärna ur och finhacka chilin och vitlöken.



 Strimla basilikan.

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.

Fräs squash, aubergine, paprika och chili i olja i 5 minuter.



 Krydda med salt och peppar. Blanda i den avrunna tortellinin. Strö över pinjenötter och riven ost.



Rätten tog mig bara 30 minuter att göra men gav mig mat för 2 personer i tre dagar! LYCKA!




Ett tips till er där ute; vägens till någons hjärta går genom magen....så fick jag min gubbe! #nöjdman!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar