fredag 14 november 2014

CHOCOLATE CHIP COOKIES MED VIT CHOKLAD OCH PISTAGENÖTTER

GODISRÅTTA!
Skönt med fredag idag men det är lite svårt att komma in i en riktig fredagskänsla då det är jobb för min del både lördag och söndag! Jag har ändå lyckas hitta några smidiga recept som ska göras i helgen, alltifrån bröd, bakelse och mat! Planering är A och O i min värld!

Det spelar ingen roll om du är gammal eller ung, godis är nåt som man aldrig tröttnar på?! Bakverk börjar fyllas mer och mer med godis, nötter och choklad och mina Vita Chocolate chip Cookies är inte ett undantag! De är packade med en massa godbitar. De är nästan oslagbara när de är nygräddade för då är chokladen som bäst innan den hinner stelna!

Cookies...jag trodde jag hade gjort alla tänkbara varianter på dem men så hittade jag dessa vita små läckerheter! LYCKA!
Om två veckor är det 1:a advent och vad passar inte bättre än dessa Cookies som är vit som snö.....!

TIPS!


  • Har du inte rumsvarmt smör kan du värma den i några sekunder i mikron!
  • Jag tycker att ingredienserna blandas bäst om man knådar degen för hand på ett mjölat bakbord!



VITA CHOCOLATE CHIP COOKIES
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl pistagenötter
100 g vit choklad
135 g smör, rumsvamt
1 1/2 dl socker
1 ägg

Gör så här:
Blanda mjöl,bakpulver, vaniljsocker, nötter och choklad i en bunke. 



Vispa ihop smör och socker i en annan bunke. Tillsätt ägg. Vänd ner mjöl- och chokladblandningen och arbeta snabbt till en deg.



Rulla degen till två rullar och plasta in dem.



 Lägg sedan dem i kylskåpet i 30 minuter.

Värm ugnen på 175 grader. Skär rullarna i 12 bitar vardera och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.



 Inte för tätt, annars så blir de som på bilden!



 Grädda i 10-12 minuter. Låt svalna på galler.





LYCKA för mig är det inte bara att lyckas när jag bakar utan även när man får se glädjen hos folk när de äter dem! Så därför tycker jag det är jättekul när alla på jobbet uppskattar det jag bakar! Dessa godbitar fick följa med mig till jobbet idag! Det är ju trots allt fredag!


Jag måste motvilligt erkänna att jag inte är överdrivet förtjust i gelegodis från affären men när man gör det själv med färska bär och lite syrlighet så är det svårt att sluta äta! En godisråtta är vad jag är..! 

TIPS!
  • Använd rena redskap, skålar och kastruller. Det är självklart alltid viktigt men speciellt när man gör godis!
  • Koka smeten till "siraps konsistens", är den för rinnig så kommer remmarna att gå sönder sedan!
  • Använd en silikonmatta när du ska få smeten att stelna. Jag använde mig av en silikonmatta som jag har handlat på IKEA!
  • Kniven måste vara inoljad när du skär i gelen.
  • Jag la en bricka under silikonmattan för att inte gelen skulle flyta ut för mycket. Du kan även lägga träslevar som en mur.
  • Snåla inte med garneringssockret, blir det för mycket kommer de ändå inte att fastna på remmarna! 





SURA BAND MED SMAK AV HALLON
200 g hallonpurè (från ca 500 g hallon)
2 1/2 dl strösocker
1/3 dl honung
1/2 tsk citronsyra
1 msk pressad limesaft
4 gelatinblad

Garnering
1/2 tsk citronsyra
 strösocker

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Använd färdig hallonpurè eller gör din egen: Tina hallonen om de är frysta. Mixa dem och passera i en sil för att få bort kärnorna.



Koka upp hallonpurè, socker och honung, sjud på låg värme tills smeten har tjocknar. Blanda citronsyra med limesaft tills den lösts upp och rör ner hallonsmeten. 



Vänd ner den blötlagda gelatinbladen. Häll upp smeten på en silikonmatta och låt stelna.



Blanda samman citronsyra och socker till garnering.





Vält över gelemattan på en lätt oljad skärbräda.




 Skär hallonmattan i tunna strimlor och vänd runt i sockerblandningen.



Bjuder på lite fina bilder på remmarna!










Helgens outfit! Vad ska du göra för roligt i helgen?!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar