söndag 23 november 2014

CHOKLAD, CHILI- OCH RÖDBETSKAKA

SÖNDAGSLYX!
För några år sedan tyckte jag att söndagarna bara var jobbig, det var bara dagen innan jobbet och jobbångesten smög sig på! Nuförtiden älskar jag söndagar! Man kan strosa hela dagen och man kan göra precis vad man känner för! Du kan baka hela morgonen eller ha världens längsta frukost med allt du kan tänka dig eller så kan man sova extra länge! LYX!

Imorse när jag vaknade så visste jag precis vad jag skulle baka! Jag puttade till Thomas och sa att nu måste vi upp, jag har massa att göra idag! Roliga saker så klart! Det var bara att kavla upp ärmarna!

Jag älskar att både odla och baka/laga mat med rödbetor! Den klara röda färgen som den ger med sig är så vacker! FASCINERANDE!

Igår bakade jag en kaka av dessa läckerheter och även med hackad choklad, nötter och chili! Den blev så god!!! Vilken smak! Det som gjorde att kakan blev så bra var att man fick en eftersmak av lite hetta från chilin! Den går självklart att utesluta om man vill!



Se så vackra mina rödbetor från trädgården fortfarande är!




CHILI, CHOKLAD- OCH RÖDBETSKAKA
smör till formen
vetemjöl till formen
2 ekologiska ägg
2 dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel
3/4 dl solrosolja
1 krm chilipulver
3 dl grovt rivna rödbetor
100 g mörk choklad
50 g hasselnötter

Glasyr
150 g färskost, tex philadelphiaost
50 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Garnering
50 g mörk choklad
0,5 dl hasselnötter, hackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smör och mjöla en springform, ca 24 cm i diameter.

Vispa ägg och råsocker pösigt.




 Blanda ihop alla torra ingredienser utom chokladen och nötterna och vänd ner tillsammans med olja och rödbetorna i äggsmeten.




Hacka choklad och nötter grovt (spara en del till garnering). 




Vänd ner i smeten. 




Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen i 35-40 minuter. 




Låt kakan svalna på galler. 

Vispa ihop ingredienserna till glasyren med en elvisp. 




Glasera kakan och strö över hackad choklad och hackade nötter!



Får jag lov att fresta med en bit!



Kakan för dagen igår blev ett par chokladkakor med hackade polkagrisar och Turkiskpeppar! Jag gjorde två varianter för att visa att man kan ha denna kaka både till julbak och som vanlig kaka! Låt kakan svalna ordentligt innan du garnerar den med choklad och godiskrosset!



MINTCHOKLADKAKOR
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
140 g smör
1 1/2 dl strösocker
1 ekologiskt ägg
1 äggula
några droppar pepparmintsolja

Dekorering
10 polkagrisar, krossade
10 turkisk peppar, krossde
50 g mörk choklad

Gör så här:
Sikta ihop vetemjöl, kakao, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål. Vispa smör och socker i 1 minut. Tillsätt ägg och äggula. 




Tillsätt pepparmintsolja och vänd därefter försiktigt in mjölblandningen så att allt blandas ihop. 



Forma degen till 2 rullar, linda in dem i plastfolie, lägg dem i kylen i ca 1 timme. Jag fryste in en av rullarna så att jag har kaksmet till ett annat tillfälle! Lägg fram den i god tid sedan innan du skär i den så att den hinner tina!




Värm ugnen till 175 grader. 




Skär rullarna i 15 bitar vardera och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda kakorna i 10-12 minuter. Lägg kakorna på ett galler och låt dem svalna.

Dekorering - Krossa polkagrisarna och sikta dem så att dammet försvinner. Gör likadant med de turkisk peppar. Smält chokladen i mikron i några sekunder (25 sekunder) och rör om. Upprepa det ca 4 gånger.




 Ringla lite choklad mitt på varje kaka och strö över polka- och Turkiskpeppar kross. 




Låt stelna i kylskåp!


Det blev godistapas igår framför tv med olika praliner!

/Helena



2 kommentarer:

  1. Vad spännande det lät med rödbetorna !
    Det måste jag bara prova.
    Ha en bra söndag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hoppas du gör det för den var riktigt god! Ha en bra söndag du med!

      Radera