torsdag 20 november 2014

CHOKLADBRÄCK MED POLKAGRISAR!

PREMIÄR!
God morgon eller God dag alla fina!
Det känns som att alla sociala medier smälter samman tillslut, Twitter fylls med bilder, Instagram svämmar över med videoklippp och nu så har jag lyckats få med ett litet klipp här på bloggen! STOLT!

Det är inte svårt att svepas med av julhysterin som redan är igång i alla affärer, men jag kan tycka det är lite mysigt också! Bara man inte låter stressen ta över, det ska vara kul!

Igår fick jag en rejäl julfeeling! Jag gick loss kan man säga! Jag tänkte att jag kan lika gärna göra två olika julgodisar medan jag håller på! Sån är jag! 

Det blir även lite julafton här på bloggen i dag! Med ett överflöd av recept till er alla! VARSÅGOD!

Ibland behöver inte de mest invecklade recepten vara de godaste! Jag tycker att de lite enklare recepten smakar minst lika god som de avancerade! Ta detta recepetet tex! Mitt absoluta favorit julgodis till julen, nämligen Chokladbräck med krossade polkagrisar som garnering! Så goda och så lätta att göra! Den kanske även blir din favorit?

TIPS!
  • Låt den mörka chokladen svalna ordentligt innan du lägger på den vita chokladen!

CHOKLADBRÄCK MED POLKAGRISAR
200 g mörk choklad
2 msk matolja
250 g vitchoklad
ca 1/2 dl polkagrisar

Gör så här:
Klä en plåt med bakplåtspapper.

Smält chokladen i mikron, jag värmer min i intervaller; ca 4*25 sek åt gången, och så rör jag om lite då och då. Blanda i 1 tsk olja och rör om.



Häll över den smälta chokladen över plåten. 



Vricka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, ca 3 mm tjockt.

Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar.



Krossa polkagrisarna i en mortel.

Smält den vita chokladen på samma sätt som ovan, i mikron.



 Blanda i 1 tsk matolja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen på plåten. 



Vicka på plåten så att den vita chokladen rinner ut och täcker den mörka.

Strö över de krossade polkagrisarna.



 Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar. Skär sedan chokladen i bitar.




Får du ett överflöd av skumtomtar i jul så måste du bara göra dessa! Skumtomte fudge! En både rolig grej och gott godis! När jag smälte ingredienserna luktade det skumtomtar i hela huset! Låt fudgen gärna stå i kylskåpet i ett dygn innan du skär upp den så blir bitarna finare och fastare!


SKUMTOMTEFUDGE
4 dl strösocker
2 dl vispgrädde
100 g smör
100 g skumtomtar, ca 16 st
200 g mörk choklad

Gör så här:
Blanda socker, grädde, smör och skumtomtar i en tjockbottnad kastrull.



 Koka på svag värme under omrörning till skumtomtarna har smält, ca 10-15 minuter.



Ta bort kastrullen från värmen och låt massan svalna något.


Hacka och tillsätt chokladen. Rör tills den har smält.



Häll massan i en form med bakplåtspapper, ca 20*20 cm.



 Låt fudgen stå svalt till fudgen har stelnat.



Skär i bitar.






Här har vi de perfekta maträtten för en vardagskväll, en Gratinerad linsgryta som både är god och inte tar lång tid att göra! På bara 30 minuter fick jag mat för 2,5 dag för 2 peroner! Jag bakade ett par ostfyllda kuvertbröd som jag serverade till! Vill du inte ha parmesan kan du välja en annan hårdost!


GRATINERAD LINSGRYTA
3 dl röda linser
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 msk olivolja
3 dl vatten
2 msk konc grönsaksbuljong
2 burkar krossade tomater, à 400 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 röd paprika
1 liten squash
150 g fetaost

Garnering
färsk basilika

Tillbehör
bröd, gärna kuvertbröd av parmesan

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Koka linserna i saltat vatten ca 5 minuter. Häll av och låt rinna av i sil.



Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilin.



 Fräs lök och chili i olja tills löken mjuknat. 



Tillsätt de kokta linserna, vatten, fond, krossade tomater om timjan. Koka ihop ca 5 minuter. Krydda med salt och peppar.



Häll över allt i en ugnssäker form. 

Kärna ur och skär paprikan i mindre bitar. Tärna squashen.



 Strö paprikan och squashen över grönsaksgrytan och smula över osten. 


Tillaga mitt i ugnen ca 10 minuter. 



Garnera med basilika och servera med bröd till.



Här kommer receptet på de ostfyllda kuvertbröden. Jag gjorde fördegen innan jobbet så att jag sedan efter jobbet kunde fortsätta med brödbakandet!



KUVERTBRÖD MED PARMESAN

ca 25 stycken

DAG 1
5 g jäst
1 dl rumsvarmt vatten
2 dl vetemjöl

DAG 2
20 g jäst
3 dl rumsvarmt vatten
ca 7 1/2 dl vetemjöl special
1 tsk honung
1 tsk salt
1 dl finriven parmesan alt. annan hårdost

Gör så här:

Dag 1: Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt det rumsvarma vattnet, ca 37 grader och rör tills jästen har lösts upp.



Tillsätt vetemjölet och rör blandningen slät. Täck bunken lätt med plastfilm. Låt jäsa i rumsvarmt över natten.

Dag 2: Smula jästen i fördegen. Tillsätt det rumsvarma vattnet och rör om tills jästen har lösts upp. 



Tillsätt mjölet och arbeta degen i maskin i 8 minuter eller dubbelt så länge för hand.



Tillsätt honung, salt och ost.



 Arbeta degen i ytterligare 2 minuter.

Täck med bakduk och låt degen jäsa i 30 minuter.



Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i 2 bitar.



Rulla degbitarna till längder. 



Dela varje deglängd i bullbitar genom att rulla degen hårt med handflatan till den går av.



På så sätt bildas det två smala degändar på bullarna som ger den citronliknande form. 



Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa till knappt dubbel storlek, ca 30 minuter. 



Sätt ugnen på 250 grader.



SKär ett ytligt snitt i de färdigjästa bullarna med en vass kniv och spraya dem med vatten.



Grädda bullarna mitt i ugnen 6-7 minuter tills de börjat få färg.

Så här spänstigt ska ett surdegbröd bli! LYCKA!




Hörde på radion att årets vinter kommer att bli riktigt kall, men vi får väl se!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar