lördag 1 november 2014

CHOKLADTARTE MED HALLON- OCH CHOKLADFYLLNING!

1 NOVEMBER!
Jag fattade aldrig när jag var yngre och gick i skolan när de äldre sa att tiden gick så fort! De kunde säga redan efter sommaren att snart är det sommar igen! Jag tänkte då att det är ju flera månader kvar till dess!

NU förstår jag vad de menar! Tiden springer ju iväg! Redan november och snart kan jag beställa fröer på nytt till vårens odlingar! Jag börjar ju fröså mina pelargoner, chili och kronärtskockar redan i januari!

Igår efter jobbet hade jag fullt upp på agendan! Det blev såklart bakning, handling, matlagning och mitt i allt kom en kund och ville köpa vaktelägg! Men sånt har man alltid tid med! Det är ju sånt som jag och min älskling vill hålla på med i framtiden....man har ju sina drömmar!

Det är dubbelt upp med fest i helgen, både kalas för Isak och släktträff så det gäller att planera sitt bakande! Igår började jag med Isaks fika! det blev en Chokladtarte med hallon- och chokladfyllning!


CHOKLADTARTE MED HALLON- OCH CHOKLADFYLLNING

Jag skriver upp måtten i både gram och i dl så du kan själv välja vad du vill göra den i!

Chokladmördeg:
100 g, 1 dl socker
100 g smör, rumsvarmt
50 g ägg, ca 1 st
200 g, 3 1/2 dl vetemjöl
25 g, 1/2 dl kakao
2 g, ca 1/2 tsk bakpulver


Chokladtårtbotten:
4 ägg
100 g, 1 dl strösocker
90 g, 1,5 dl vetemjöl
50 g, 1 1/2 msk kakao


Choklad- och hallonfyllning:
150 + 50 g hallonpurè (frysta, tinade hallon som mixas till en pure)
150 g mörkchoklad 
20 g smör

Garnering: Färska Hallon
Florsocker

Gör så här:
Chokladmördeg: Blanda socker, smör och ägg i en bunke. Sikta mjöl, kakao och bakpulver och blanda allt till en smidig deg.




 Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåpet i några timmar.

Sätt ugnen på 200 grader.




Kavla ut mördegen tunt, fyll en form och baka mitt i ugnen i 12 minuter.




 Låt svalna.

Baka Chokladbotten: Vispa ägg och socker i en kastrull, värm under vispning till 60 grader. Häll över smeten i en bunke och vispa den kall.




Sikta mjöl och kakao. Vänd ner mjölblandningen i marängen med en slickepott.




Häll smeten i en smord form och baka i ca 20 minuter i ugnen.




 Vänd den bakade botten upp och ner på ett mjölat bakplåtspapper och låt svalna.

Koka upp hallonpurèn och häll den över chokladen i en skål. Mixa med en handmixer tills chokladen har smält, tillsätt smör och mixa till en slät blandning.

Dela tårtbotten  i tre delar, ta en del och dränk in den med 50 g hallonpurè. Spara de andra delarna i frysen inplastade till framtida bak!



Bred ut lite choklad- och hallonfyllning i botten på mördegsskalet, lägg på tårtbotten, täck med mer fyllning. 




Dekorera med färska hallon och sikta över florsocker.



Kvällens middag började jag att förberedda redan innan jobbet på morgonen! Den fick sedan stå och kalljäsa i kylskåpet tills jag hade tid att göra den på kvällen! Det är så bra med sådana recept för då är degen färdig när man ska börja laga mat! Jag har aldrig gjort Fougasse förut men fylltbröd har jag gjort tidigare som tortano. Detta påminner om det, den enda skillnaden är att man gör mönster, hål i degen. 

Plockmat som är lyxigt och riktigt gott! Jag gjorde min helt vegetariskt men man kan såklart tillsätta salami också om man vill!



Jag tycker att hela helheten på denna rätt var extremt tilltalande: vacker att se på, underbart smakrik och väldoftande! ÄLSKAR MAT!



FOUGASSE

600 g vatten
900 g vetemjöl
160 g durumvetemjöl
60 g olivolja
20 g jäst
20 g havssalt

Fyllning: grillade grönsaker, tex röd- och gul paprika, rödlök och zucchini




Garnering: 1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
flingsalt
finhackad färsk timjan

Gör så här:
Blanda alla ingredienser utom saltet i en hushållsmaskin i 10 minuter eller för hand dubbelt så länge. Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 5 minuter. Lägg den i en oljad form täckt med plast i kylen i minst 6 timmar.

Dela degen i 3 bitar. 




Forma bitarna till runda bullar och låt dem vila i 20 minuter.

Kavla ut degbullarna till ovala 1 1/2 cm tjocka plattor. Skär sneda snitt i den övre hälften av plattan och lägg fyllning på den undre. 




Vik den snittade halvan över fyllningen som ett lock och tryck till kanterna. Dra i brödet så man kan se fyllningen genom hålen.




 Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper.




 Låt jäsa i ca 1 timme i rumstemperatur eller i kylen över natten. 

Sätt ugnen på 250 grader.  Grädda bröden i 10-12 minuter, till de får lite färg. Ta ut bröden från ugnen. Blanda vitlök med oljan och pensla direkt på bröden. Strö över flingsalt och eventuellt timjan!


/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar