fredag 21 november 2014

COOKIES PRALINER

INSPIRATION!
Så kom den efterlängtade helgen till slut! HÄRLIGT!
Många med mig har säkert kollat upp en massa gott som ska göras, du kanske rent av har hittat det hos mig här på Årstidsboden? Hoppas det!

Igår fick jag hem mina nya efterlängtade bakböcker! Så man kan lungt säga att min fokus var på annat håll igårkväll, receptnörd som man är! Det är helt sjukt egentligen hur många olika recept det finns, jag ser nya hela tiden!

Har du en massa Cookies över så har jag ett tips på vad du kan göra med dem! Nämligen Cookies praliner! 

Tänk dig själv en pralin med din favoritkaka?! Gott!

Jag har nämnt tidigare att jag är väldigt förtjust i pralintillverkning av alla dess slag och med det sagt har jag smakat en massa olika smaker på praliner! Dessa Cookiespraliner ligger på top tre i min lista, de kan till och med hända att de är de godaste jag har gjort hittills! Så testa att göra dem, de är inte alls svåra att göra!

Mina glutenfria Mudslide Cookies som jag gjorde tidigare i veckan passade utmärkt! Då blir det dessutom glutenfria praliner! Recept i länken:


TIPS!
  • Kakssmeten behöver vara i kylen minst en timme, jag hade min halva dagen! För att den ska sätta sig! Blir den för hård är det bara att knåda den varm!
  • Du kan använda en vanlig gaffel då du lyfter upp bollarna ur chokladen!
  • Ställ chokladpralinerna gärna på ett galler efter du har doppat dem så rinner överbliven choklad av!
  • Garnera bollarna en och en annars finns det risk att chokladen hinner att stelna!
  • Tycker du att det blir för många praliner kan du frysa in halva kaksmeten direkt efter de har varit i kylen så att du kan ta fram den en annan dag! Ta fram den då nån timme innan så att den hinner tina upp!
  • Du kan ta vad som helst egentligen som vätska i kakdegen! Jag tog rom men du kan ta kaffe eller vatten om du vill!
Annars är det bara att tuta att köra!



COOKIES PRALINER, ca 26 st
300  g småkakor
2 msk rom, går att utesluta och ersätta med kaffe eller vatten
2 dl florsocker
2 msk kakako
4 msk ljus sirap

Täckning av pralin
mörk choklad, ca 300 g

Garnering
1 dl hasselnötter, finhackad
mörk choklad

Gör så här:
Smula ner kakorna i en bunke. 



Häll över rommen eller kaffet, rör om och låt stå och dra i någon minut. Tillsätt resten av ingredienserna utom nötterna.



 Nyp med fingrarna ihop smeten tills den är väl blandad. 



Plasta in bollen. Ställ i kylen en stund för att stelna lite.



Dela degen och rulla till små bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 



Ställ dem sedan i frysen ca 30 minuter, bara för att få dem lite hård.

Finhacka hasselnötterna.

Hacka chokladen grovt och värm den i mikron i några sekunder(25 sek. åt gången), rör om lite då och då.

Ta smeten ut kylen.



 Doppa bollarna en och en i chokladen. Sen bestämmer du om du vill ha nötterna som garnering eller bara choklad runt dem!



Rulla bollarna med choklad på i hasselnötterna. 



Låt dem stå i kylen minst en timme före servering!



Jag måste tipsa om mitt senaste köp till min kök! Det är ett par muffinsformar i silikon! Mina pappers muffinsformar ligger lite överallt i mina lådor och så går de oftast sönder, men nu slipper jag det problemet! Dessa går ju att återvända om och om igen! Sånt gillar vi! Jag köpte mina på Ica maxi i 8-pack för under 50 lappen! Dagens tips!


Ni kan förstå vad stolt min son Isak var i morse när han gick till skolan och hade dessa godbitar med sig till klassens timma! KÄRLEK!



Ha nu en underbar fredag med en massa gott så ses imorgon med fler smarriga recept!



/Helena




2 kommentarer:

  1. Så fina!

    Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till din blogg?
    //elvafika.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Riktigt kul ide förresten!

      Radera