tisdag 25 november 2014

DAIM- OCH KOLAPAJ MED CHOKLADGÖMMA

SÅ GOTT!
Hej alla fina! Visst är det en härlig tid vi är i nu?! Första advent på söndag och kastrullerna går varma i köket med en massa julstök! Jag börjar skymta julbelysning lite här och där och det är så mysigt! Man behöver ju lysa upp tillvaron i mörkret! STÄMNINGSFULLT!

Jag kan gå på jobbet och grubbla en hel dag på vad jag ska baka och när jag sedan bestämmer mig för vad jag ska baka.
Nu känns det som vi har rullat in i chokladveckan ordentligt! Igår gjorde jag min sons favorit, nämligen en Kolapaj! Självklart ville jag lyxa till den lite så varför inte med en läcker chokladgömma och krispigt Daim kross som garnering! 

Kola/Kolasås är nåt som folk drar sig för att göra, även jag själv ibland faktiskt! För de kan vara så luriga recept ibland, för man vill ju inte att det ska bli knäck! Nu har jag äntligen hittat ett recept som verkar fungera varje gång och jag behöver inte ens använda en termometer! LYCKA!

TIPS!
  • Klipp gärna ut en rundel med bakplåtspapper och lägg i botten av formen så att pajen garanterat släpper sedan när du ska ta den ur formen!
  • Använd en hög tjockbottnad kastrull när du gör kolan så att det inte kokar över sen när du tillsätter grädden!
  • Rör ej om i sockerlagren, för då bildas det sockerkristaller!
  • Koka upp sockret strax över medelvärme!


DAIM- OCH KOLAPAJ
3 dl vetemjöl
100 g smör, rumsvarmt
1/2 dl florsocker
1 äggula

Kolafyllning
4 1/2 dl strösocker
6 msk vatten
8 msk vispgrädde
12 msk osaltat smör

Fyllning & Garnering
75 g mjölchoklad, grovhackad
2 pkt dubbel Daim, grovhackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 
Nyp ihop alla ingredienser till pajdegen.
Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och lägg den i en pajform, 18 cm i diameter.
Nagga botten med en gaffel för att undvika luftbubblor under gräddning.



 Lägg en bit bakplåtspapper på pajen, den ska gärna hänga över lite grann. Fyll den med ex grötris. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter, ta ut pajen och ta bort riset och bakplåtspappret. Grädda ytterligare i 10 minuter.




Kolafyllning - Blanda socker och vatten i en kastrull. 

Låt sockerlagen koka upp och låt den sedan koka tills den  är djupt gyllenbrun. 
Ta bort kastrullen från värmen och rör försiktigt ner vispgrädde och sedan smöret. 

Låt blandningen svalna i någon minut.



Fyll pajskalet med 1/3 Daimbitar och all mjölkchoklad. Häll sedan på kolafyllningen. Avsluta med att lägga på de andra Daimbitarna.



Låt kakan stelna innan du skär i den! Jag serverade den med en klick vaniljglass!






/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar