söndag 30 november 2014

GLÖGGMAZARINTÅRTA

1:A ADVENT!
Vilken härlig tid på året vi är inne i nu! Sommar i all ära men julen och dess förberedelser har sin charm också! Igår så sattes alla ljusstakar upp i mina fönster och adventsljusen sattes fram på bordet. Vintermyset börjar komma in i mitt hem! HÄRLIGT!

Det har varit både roligt och utmanande att ha chokladveckan MEN så klart att jag blir sjuk i början på veckan och nu i helgen så slog det till ordentligt! Igår så tillbringade jag min lördagskväll i sängen! Nu känns det som febern har släppt iallafall och jag är taggad att baka igen! 

Jag försöker hitta och göra så många julinspirerande recept som möjligt så att alla kan hitta sin favorit! När jag hittade det här receptet på en glöggmazarintårta så kände jag att den är ju klockren till 1:a advent!

Det är inga konstigheter med receptet utan det är bara att tuta köra! Let`s baka!


GLÖGGMAZARINTÅRTA
300 g mandelmassa
3 ägg
1/2 dl rörsocker
50 g skållad, skalad, hackad mandel
1-2 msk glögg

Chokladglasyr
3/4 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
1 1/2 msk mjukt smör

Garnering
strimlat apelsinskal

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 

Botten - Riv mandelmassan, vispa ägg och socker lätt pösigt. Rör ner det lite  i taget i mandelmassan. Tillsätt mandel.




Häll smeten i en smord form, gärna med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter. 




Stjälp upp kakan på ett serveringsfat. Droppa glögg på kakan.

Chokladglasyr - Koka upp grädden. 




Hacka chokladen och rör ner den i den heta grädden. Tillsätt smöret. 




Bred ut glasyren på kakan.




 Garnera med strimlat apelsinskal. Låt stelna.




Jag fick förfrågan om jag kunde baka lite till en väns sons kalas! Självklart ställer man upp och då ville jag göra en lite roligare variant av den traditionella bulle. Resultatet blev en vriden chokladbulle! Jag använde mig av mjölkchoklad för att göra dem extra barnvänlig men du kan ersätta det med mörk choklad om du vill!




CHOKLADBULLAR
25 g jäst
3 dl mjölk, 37 grader
3/4 dl strösocker
1 nypa salt
75 g smör, rumsvarmt
7-9 dl vetemjöl
100 g mörk choklad, hackad

Pensling och garnering
1 ekologiskt ägg
50 g mörk choklad, smält
florsocker

Gör så här;
Smula jästen i en bunke. Tillsätt den varma mjölken och blanda tills jästen har lösts upp. 

Tillsätt socker, salt, smör och mjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter så att den blir elastisk. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.




Knåda in chokladen i degen. 




Dela den i ca 18 bitar.




 Rulla dem i längder, ca 25 cm.



 Vik varje längd på mitten och tvinna ihop degen. 




Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. 

Sätt ugnen på 225 grader. 

Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem mitt i ugnen i 10-13 minuter.




Låt bullarna svalna på ett galler. Ringla över smält choklad och pudra på florsocker.



Detta blev resultatet på det hela! Hoppas de blev nöjda!

Jag gjorde en sån god rätt i fredags som jag lovade att dela med mig! Det blev en Tomat- och Basilikarisotto med pecorino! Rätten är både lätt och rolig att tillaga och god blir den också! Här kommer receptet!




TOMAT- OCH BASILIKARISOTTO MED PECORINO
16 plommontomater på kvist
1+1 gul lök
2 msk+2 msk olivolja
2 tsk+1 tsk flingsalt
1/2 tsk+ 2 krm svartpeppar
8 kvistar körsbärstomater
1 1/2 dl konc grönsaksbuljong
2 1/2 liter vatten
4 vitlöksklyftor
8 dl arborio eller avorioris
4 dl torrt vitt vin
2 dl riven pecorinoost
1 kruka basilika

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Halvera plommontomaterna. Skala och skär 1 gul lök i stora klyftor.

Blanda tomathalvor och lök med 2 msk olivolja, 2 tsk flingsalt och 1/2 tsk svartpeppar i en ugnsfast form.




 Lägg på körsbärstomaterna. Rosta mitt i ugnen i 20 minuter.




Koka fond och vatten. 




Skala och finhacka vitlöken och 1 gul lök. Fräs lökhacket i 2 msk olivolja i ca 3 minuter. 




Tillsätt riset och fräs i ytterligare 1-2 minuter. Häll på vinet och låt koka 2 minuter. 




Späd med lite buljong i taget under ständig omrörning tills riset känns färdig, ca 20 minuters koktid. 




Blanda ner ost, rostade plommontomater, lök och hälften av basilikan. Strö över 1 tsk flingsalt och 2 krm svartpeppar.

Garnera risotton med resten av basilikan, hyvlad ost och körsbärstomater.



En tänd ljusstake är svårslaget i höstmörkret, man vill nästan inte släcka dem!
Njut av söndagen och ät en massa gott!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar