lördag 15 november 2014

HALLON-OCH BJÖRNBÄRSPIZZA

HELGLYX!
God morgon! Eller god middag för min del, känns det som! Sitter här innan kl 06.00 och skriver detta inlägg, jag har precis förberett kvällens dessert och är snart redo för jobbet! PLANERING!

Jag får oftast frågan hur jag hinner allt! Men brinner man för nåt oavsett vad det är så tar man sig tid! Det är lika kul varje gång jag ska börja baka eller göra godis! Hur kommer den att bli? Kommer det att bli svårt? Har jag gjort rätt? 

Till skillnad mot bakning så kan jag laga vissa rätter flera gånger! Ta hemmagjord pizza tex, den skulle jag kunna (nästan) göra en gång i veckan! Man kan variera fyllningen i oändlighet och så är det den rätt som min son bara älskar! En lyckad familjemiddag helt enkelt!

Igår gjorde jag lite extra pizzadeg så det blev en dessertpizza också! En rätt blev 2 på ett ögonblick! Det är ingen skillnad på att göra en dessertpizza mot att göra en vanlig pizza, förberedelserna är lika.

Jag använder mig av en pizzasten när jag gör pizza men du kan också ställa in en plåt samtidigt som du knäpper på ugnen! Detta gör att du får en hård, krispig yta undertill!

Till denna dessertpizza kan du servera glass för att balansera det syrliga från bären med det söta från glassen! En lyckad kombo!


Det här receptet räcker till en matpizza och en dessertpizza. Vill du bara göra en dessertpizza halverar du receptet!



HALLON-OCH BJÖRNBÄRSPIZZA

Deg
15 g jäst
3 dl vatten,ljummen
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl special

Fyllning
125 g mascarpone
300 g frysta bär, ex hallon och björnbär
1/2 dl strösocker



Garnering
Florsocker
Vit Choklad

Tillbehör
Vaniljglass

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör om tills jästen har lösts upp sig. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.

Tillsätt durumvetet och vetemjölet lite i taget, arbeta i maskin i 10 minuter eller för hand 20 minuter, tills den blir elastisk.


Strö över lite vetemjöl och låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.



Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in en ev. plåt.


Dela degen i 2 delar och kavla ut den tunt på ett mjölat bakbord.



Vik upp kanterna på degen så att den blir som en pajform, då håller de allt goda på plats.


Bred på mascarponen på pizzan. 



Fördela bären på pizzan och strö på strösockret.



 Garnera den färdiga pizzan med florsocker eller vit choklad för att göra den extra god!



 Så här fin är degkanten på insidan:



Får jag fresta med en bit?!




Det blev lite avigt i min planering igår mot vad jag brukar göra på en fredag! Pga av jobb på lördagen så fick det bli brödbak! Jag gillar enkla rustika bondbröd och därför blev jag så glad när jag hittade detta Schweiziska bondbrödet! Det som skiljer detta bondbröd mot ett vanligt är att du har rågsikt i degen!

TIPS!
  • Spraya brödet innan du gräddar det!
  • Låt det svalna ordentligt på gallret utan handduk så får du den krispiga ytan!
  • Vänta gärna nån timme innan du skär i det så får brödets sin tid att svalna.


SCHWEIZISKT BONDBRÖD
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk olivolja
1 tsk salt
4 dl rågsikt
ca 1 liter vetemjöl

Gör så här:



Smula jästen i en bunke. Värm vattnet och oljan till fingervärme, 37 grader. Häll den över jästen och rör om tills den har lösts upp.

Blanda sedan i salt, rågsikt och det mesta av mjölet, degen ska bli smisig och släppa kantens väggar. Arbeta degen i maskin i 10 minuter eller för hand i 20 minuter.



Strö lite mjöl över degen och låt den sedan jäsa under bakduk 1-1 1/2 timme.


En perfekt deg!



Mjöla en din arbetsbänk och häll dagen där, knåda den lite lätt och forma den till 2 runda limpor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en bakhandduk över dem och låt dem jäsa till dubbel storlek, ca 30-45 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader. Sätt samtidigt in en plåt/baksten så att den är varm sedan när bröden ska gräddas!



Snitta bröden lätt tvärgående med en vass kniv på ovansidan.

Grädda bröden i nedre delen av ugnen i ca 30-40 minuter eller till brödets innertemperatur är 98 grader. 



Låt brödet svalna på ett galler.




Ha en härlig lördag! Varför inte baka lite?! Det finns en mängd smarriga recept under mina etiketter!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar