onsdag 5 november 2014

HÅRT TUNNBRÖD

HEMBAKAT SLÅR ALLT!
God onsdag på er! Jag har en liten annorlunda vecka denna vecka. Pga olyckan med vår bil och lastbilen häromveckan så är vår bil inne på lagning denna vecka. Detta innebär för min del att jag slutar tidigare 3 av 5 dagar! HÄRLIGT!

Igår blev det därför knäckebröd tillverkling i stugan! ÄLSKAR att baka sånt! När man kommer på hur man gör dem så är de hur enkla som helst att baka, faktiskt! Man får tänka som man gör när man lagar pannkakor - den första bestämmer tjocklek och tid den ska gräddas!

Gårdagens middag blev därför nybakade hårda tunnbröd med kaviar och ägg och ett kallt glas mjölk till! LYCKA!

TIPS: Som alltid med tillverkling av knäckebröd är tjockleken viktigast, det blir inga bröd om de kavlas för tjocka! Så kavla dem tunt MEN inte för tunnt för då bränns dem!

 Ha alltid degen som du inte använder inplastad annars så torkar den! Använd mycket mjöl vid utbakning och håll koll på gräddningen!

Annars är det bara att sätta på din favoritmusik och köra!


HÅRT TUNNBRÖD, ca 11 st stora

10 g jäst
2 1/2 dl kall mjölk
2 tsk smör
1 msk muscovadosocker
1 tsk salt
5 dl siktat dinkelmjöl
1 dl dinkelmjöl fullkorn

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser till en deg i en bunke. 



Degen behöver inte knådas, bara röras till den precis går ihop - antingen för hand eller i maskin. 



Täck med plastfolie och låt jäsa i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 250 grader, minst 30 minuter innan gräddning.

Strö lite mjöl över degen och nyp av en bit, typ en stor matsked. 



Degen kommer att vara väldigt kladdig, använd mycket mjöl!

 Tryck ut den lite i en hög med mjöl och kavla ut den tunt, ca 1-2 mm. Avsluta med en kruskavel eller nagga brödet med en gaffel.



Grädda bröden i ca 3-4 minuter i mitten av ugnen.




 Låt svalna på galler. Jag förvarar mina knäckebröd i en stor plastlåda/plåtlåda utan lock annars mjuknar dem!




Jag tycker det var på tiden att jag flikade in vetebullar på både instagram och bloggen igår! Det blev ett par sockerbullar! De brukar vanligtvis fyllas med vaniljkräm men i det här receptet fyller man dem med hasselnötskräm! Du kan även använda nutella! Jag gjorde mina i miniformat för ibland kan det bli för mycket bulle kan jag tycka!

TIPS: Fyll bullarna ordentligt, men nyp även ihop ordentligt för annars så flyter fyllningen ut! Visar en bild här nedan hur de kan se ut!


Bullarna måste vara helt avsvalnade när du penslar dem annars så smälter sockret!


SOCKERBULLAR MED HASSELNÖTSKRÄM 
75 g smör, smält
2 1/2 dl mjölk, ljummen
25 g jäst
3/4 dl strösocker
2 krm salt
1 tsk nymalen kardemumma
1 ägg
7-8 dl vetemjöl

Fyllning
2 dl hasselnötskräm

Garnering
smält smör
strösocker

Gör så här:
Smält smöret och häll i mjölken, varm det till 37 grader. Häll mjölkblandningen över jästen i en bunke. Rör om tills jästen har lösts upp. Tillsätt socker, salt, kardemumma, ägg och mjölet lite i taget. Knåda ihop allt till en smidig deg.



Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.



Forma små runda bollar och platta sedan till dem. 



Klicka på lite hasselnötsmassa.


 Nyp ihop hålet ordentligt och lägg bullarna med
skarven neråt på en plåt med bakplåtspapper.



Låt bullarna jäsa under bakduk i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 6-9 minuter. 





Pensla de avsvalnade bullarna med smält smör och vänd dem i en skål med strösocker. 


Lägg bullarna på ett galler för att svalna. 


Om du ska frysa in dem, vänta med penslingen av smöret tills servering!


Slutar även tidigare idag så vi får se vad man kan hitta på med några extra baktimmar.....!

/Helena

2 kommentarer:

  1. Hej Helena,
    det ser fantastiskt ut och det där bullarna har jag väntat på. Hur kommer du på allt du bakar? Vart hittar du din inspiration?

    Du är helt fantastisk på att baka Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna! Kul att du gillade bullarna! Jag har alltid varit en receptnörd och min inspiration får jag från tusen olika ställen känns det som. Jag kollar alltid recept! Lycka till med bullarna och prova gärna andra recept! /Helena

      Radera