lördag 8 november 2014

KLASSISKA CHOKLADTRYFFLAR

MORGONMYS!
Godmorgon! Hade en sån energi när klockan ringde imorse, jag ville bara upp och börja med baket! Ha,ha! Sån är jag..! Jag får mina härliga syskonbarn på besök idag och såklart har jag planerat nåt gott att bjuda på! 

Jag hade även planerat att baka igår kväll också men denna vecka har tagit musten av oss alla i familjen! Min älskling har flängt omkring överallt så jag kände att jag prioriterar familjemyset istället! KÄRLEK!

När jag kollade igenom mina inlägg här på bloggen igår så jag att mina Klassiska Chokladtryfflar inte var med! Slarvigt av mig! Här kommer dem och det passar ju bättre nu när vi närmar oss jul!



KLASSISKA CHOKLADTRYFFLAR
150 g mörk choklad
100 g mjölk choklad
1 dl vispgrädde
1 msk snabb kaffepulver
1 tsk honung

Garnering
50 g mörk choklad
1 dl kakao
2 tsk flingsalt

Gör så här:
Hacka chokladen och lägg den i en bunke.

Koka upp grädde, kaffepulver och honung. Häll den varma blandningen över chokladen och rör till en jämn smet. Låt svalna i rumstemperatur, plasta sedan in den och ställ i kylen över natten så att den stelnar.

Ta fram tryffelsmeten en halvtimme innan du rullar den till jämnstora bollar.

Smält garneringschokladen och lägg sedan en klick i handflatan. 




Rulla varje kula hastigt i chokladen och därefter i kakao, så att det bildas ett tunt skal runt tryffeln.



Garnera några med kakao och vissa helt utan att doppa dem i kakao och några doppas i chokladen för att sen garneras med havssalt.


Jag brukar till 99% aldrig köpa köpebröd men när jag gör det så är det ett speciellt ugnsbakat bröd som jag är barnsligt förtjust i! Det är ett stenugnsbakat runt bröd med hård yta och har sirapskonsistens i strukturen...men jag kommer inte ihåg vad det heter!

Hur som helst, detta bröd smakar precis som den och jag lär göra det fler gånger!

"ANKARSTOCK - är ett mjukt syrat rågbröd och har funnits med oss sen 1700-talet. Namnet fick det för att man formade brödet så att de såg ut som en stock"




ANKARSTOCK
DAG 1
50 g jäst
7 dl vatten
3 dl rågsikt

Dag 2
50 g smör
7 dl vatten
3 dl farinsocker
1 msk salt
1 msk  japansk soja
7 dl vetemjöl special
17-18 dl rågsikt

Pensling
1 ägg

Gör så här:
Dag 1 - Smula jästen i en bunke och rör ut den med vattnet. Tillsätt mjöl och blanda ordentligt. Täck med plastfolie och låt stå i kylen över natten.




Dag 2 - Häll smeten från dag 1 i en degblandare. Smält smöret och tillsätt vattnet, värm till 37 grader. Häll degspad, farinsocker, salt och soja i bunken och blanda väl. Tillsätt rågsikt och vetemjöl. Arbeta degen i minst 15 minuter i maskin eller 30 minuter för hand. 




Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord, dela den i 2-3 bitar (2 stycken blir stora och tre blir medelstora). Baka varje del till en limpa.




 Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pensla dem med ägg. 




Sätt ugnen på 200 grader. 

Låt bröden jäsa under bakduk i 30-40 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.



Igår premiär eldade vi i kaminen! Som jag har längtat! Det är nåt speciellt med brasa, det gör att hösten känns extra mysig!

 Alla mina tre katter låg sedan bänkade framför den och sov! KÄRLEK!


Nu kavlar jag upp ärmarna igen och fortsätter mitt lördagsbak! Ha en härlig lördag! 

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar