torsdag 27 november 2014

LAKRITS- OCH CHOKLADTÅRTA

GLÄDJE!
Torsdag redan! Tiden går ju fort när man har det roligt säger man! MEN nu går det väl lite väl fort?! Snart jul ju!!!

Jag tycker det är så otroligt roligt när andra blir inspirerade av mitt bakande och faktiskt blir så sugen att man börjar att baka själv! Det är precis så jag hade drömt om att det skulle bli när jag började med den här bloggen! Jag blir riktigt rörd att lilla jag kan sprida lite bakglädje och ni inspirerar mig otroligt mycket med! TACK!

Gårdagensbak blev en chokladdröm utan dess like! En krämig Salmiaktårta med en ganache som smälter lakritschokladen på toppen! En drömtårta i mina lakrits- och chokladögon! Tårtan blir nästan som en fondant; ett hårt skal med en krämig mitt!  

Man kan tro att den här tårtan är svår att göra men det är den inte! Det längsta moment är väntetiden på att kakan ska svalna!

TIPS!
  • Kakan ska vara lite kladdig när du tar ut den från ugnen!
  • Du kan byta ut lakritschokladen mot valfritt chokladgodis!
  • Lägg lite av garneringen på tårtan innan du häller på ganachen!
  • Receptet går smidigt att halvera, tänk bara på att ha en mindre form då också, ex 15 cm i diameter!


SALMIAKCHOKLADTÅRTA, 12-14 BITAR
400 g mörk choklad, 50-70%
100 smör
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk lakritspulver

Chokladtryffel
150 g center med lakritsfyllning, grovhackade
1/2 dl vispgrädde

Garnering
150 g center med lakritsfyllning, hackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka den mörka chokladen och smält den tillsammans med smöret i mikron 4*25 sek (rör om mellan varje 25 sekundare) eller i ett vattenbad. 



Rör ihop ägg, socker och vaniljpulver.



Blanda ner chokladblandningen i äggsmeten, och vänd ner vetemjölet.



Häll smeten i en smord och mjölad form, ca 20 cm i diameter. 



Grädda kakan i mitten i ugnen i 20-25 minuter.



 Tag ut den och låt den svalna.



 Det tar några timmar för kakan att stelna. Om man vill att den ska stelna fortare, så kan man ställa in den i kylen när den har svalnat.



Chokladtryffeln - Hacka centern grovt och lägg i en skål. Koka grädden och häll över chokladen.



 Rör tills all choklad är smält. (om inte all choklad smälter så kan man mikra den i några sekunder men akta så att den inte bränns!) 



Bred glasyren över tårtan.



 Pudra ev. över med lite mer salmiak.






Jag är bansligt förjust i att både baka och äta knäckebröd! Vem kan tacka nej till en skiva med lite smör, ost och ägg på?! Inte jag iallafall! Därför blir jag extra glad när ni frågar efter receptet på knäckebrödet som jag gjorde i helgen! Jag håller tummarna för att knäckebrödsbak blir nästa trend hos alla underbara bakentusiaster! SPREAD THE LOVE!

Här kommer receptet!


KORNBRÖD
1 tsk jäst
1 3/4 dl kall mjölk
1 1/4 msk honung
2 3/4 dl kornmjöl
1 dl rågmjöl
3 /4 dl vetemjöl
1 tsk salt
1/2 tsk hel kummin

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser till en deg i en bunke. Degen behöver inte knådas, bara röras tills den precis går ihop - antingen för hand eller med degblandare. 



Täck med lock eller plastfolie och låt jäsa över natten eller dagen, ca 8-10 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader i god tid, minst 30 minuter före gräddning.



Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord (använd korn- eller rågmjöl) och dela den i 8 bitar. 



Rulla varje bit till en bulle, platta till dem lite för hand och kavla sedan ut dem så tunt du kan, ca 1 mm. Avsluta med att dra några drag med en kruskavel.



Lägg rundlarna, två och två på en plåt med bakplåtspapper. 



Grädda bröden i mitten av ugnen till de får färg, ca 5-7 minuter. Vänd på dem efter halva tiden!

Håll koll mot slutet så att de inte blir brända! Låt svalna på galler.



Jag får nästan dagligen frågan vad jag gör med allt bakande?! Hönsen brukar få överblivet bröd och mina arbetskamrater tackar inte nej till @fikapåjobbet!



/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar