tisdag 11 november 2014

MANGOPASSION CHEESECAKE

VARDAGSLYX!
Måndagar har en tendens att inte vara den mest motiverande dagen på veckan, tyvärr! Det har nog inte med sjäva dagen att göra utan det är första dagen efter helgen, då man har köra sitt egna race!

Det blev fullt upp på agendan på kvällen, alltifrån matlagning, brödbak och pralintillverkling! Det är tur att man inte är ett fan av att sitta ner och kolla på tv för här har vi varken tid eller lust med det! Det finns alldeles för mycket kul jag vill göra istället för det, det är tur man är olika! Sätter jag mig i soffan för tidigt så somnar jag direkt! Sån är jag!

Ingen missade väl att det var farsdag i söndags?! Då ville jag göra nåt extra till min älskling och eftersom han (och övriga familjen) är galen i glass så var inte valet så svårt! Det blev en härlig, frisk och somrig mangopasson cheesecake! Fördelen med en fryst cheesecake är att de klarar sig istort sätt helt sjäv! Jag gjorde min innan frukosten på morgonen och sen fick den stå och dra sig hela dagen! Härligt!

Har man inte tillgång till färsk mango går det lika bra med fryst! Det står i receptet att man blandar allt, även ovispad grädde i smeten! Du läser inte fel utan man gör så i det här receptet och det blir bra! Jag lovar!



FRYST MANGOPASSION CHEESECAKE

Digestivebotten
150 g digestivekex
60 g smält smör

Cheesecakefyllning
300 g philadelphiaost
250 g ricotta
4 dl vispgrädde
1 3/4 dl strösocker
1 msk rivet citronskal
250 g färsk- eller fryst mango

Dekoration
3 passionfrukter

Gör så här:
Dugestivebotten - Mixa kexen till fina smulor eller lägg dem i en påse och kavla dem fint.



Blanda smulorna med smält smör och tryck ut degen i botten på en springform, 24 cm i diameter.



 Låt stå i kylen i 30 minuter.




Cheesecakefyllning - Vispa ihop philadelphiaost, ricotta, grädde, socker och citronskal. Smeten ska börja tjockna men ändå vara såpass lös att den går att hälla. 



Häll smeten i formen.



Skala mangon, ta bort kärnan och skär fruktköttet i bitar. Mixa det till en purè.



 Ringla purèn över smeten och rör sedan om med en sked för att fördela purèn i formen. 



Låt tårtan stå övertäckt med plastfolie i frysen i ca 6 timmar.

Dekoration - Ta ut tårtan ur frysen ca 30 minuter före servering.



 Dela passionfrukterna och gröp ur fruktköttet över tårtan.




Om torsdagar är pannkakans- och ärtsoppans dag så är måndagar hos mig pralinens dag! LYCKA!


Igår blev det inte ett par "vanliga" praliner/tryfflar jag gjorde utan det blev lite godistillverkling! Det blev ett par Lions bars! Så goda de blev och de smakade nästintill identiska med orginalet!

Om du är helt nybörjare på att göra praliner förvänta dig inte ett perfekt resultat för dessa var även lite pilliga för mig pga storleken men testa gärna för övning ger färdighet. 

Istället för att slänga den överbliva chokladen gjorde jag chokladhjärtan i silikonformar! Det är bara att fylla formarna och skrapa bort den överbliva chokladen!

TIPS!
  • Använd två formar som det står i recepetet, tar du en så blir dem för höga!
  • Använd en djup men inte för stor skål till den smälta chokladen, för barsen är rätt så stora och långa! Då slipper du "rulla" dem för att få dem täckt!
  • Viktigt att de får en liten tid i frysen för att bli lite hårda till choklad doppningen! Annars kan de dela sig för att de är för mjuka!
  • Den mörka chokladen måste stela innan du spritsar dem!


HEMMAGJORDA LION BARS
3 dl jordnötssmör
2 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 dl kokosflingor
5 dl Rice Krispies

Doppning
300 g mörk choklad, minst 70%

Garnering
150 g mjölkchoklad

Gör så här:
Smält jordnötssmör, sirap, strösocker och vaniljsocker på svag värme.



Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna eller i ugnen.


Rör ner kokosen och Rice Krispies i jordnötsblandningen. 



Fördela smeten i 2 avlånga bakformar klädda med bakplåtspapper.



Låt stelna i kylen ca 2 timmar.

Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron.

Skär kakan i ca 2 cm breda stänger och doppa dem i den smälta chokladen.



 Låt stelna i frysen i ca 40 minuter.





Ringla lite smält mellan choklad över kakorna i en sprits.





Ställ helst i kylen och låt stela i några timmar eller över natten.






Något som ligger mig mycket varmt om hjärtat har sin dag idag, gissa?!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar