torsdag 13 november 2014

MAZARIN MED APELSINSMAK OCH TOSCATÄCKE

ÄLSKAR ATT STROSA!
God morgon min fina bakvänner! Torsdag redan och helgen knackar på dörren! UNDERBART!

Är det nåt jag har svart bälte i så är det att strosa! Jag bara älskar det! Ibland så händer det att jag inte ens byter om utan lullar omkring i pyjamasbyxorna hela helgen. Är det nån annan som känner igen sig?! Igår kväll var inte ett undantag, men jag lyckades trolla fram lite gott ändå! Sån är jag!

Mazariner är ett sån bakverk som man kan variera i oändlighet! Du kan smaksätta mandelmassafyllningen och du kan garnera på en massa olika sätt!

Igår bakade jag en apelsinmazarin med toscatäcke! Så god blev den! Jag serverade den som ensamrätt men du kan även ha glass, grädde  eller vaniljsås till. Jag änvände mig av en avlång form men du kan även göra den i en springform.

TIPS:
  • Gör inte för tjock botten. Skalet förgräddas inte så den kan lätt bli ogräddad annars.
  • Täck fyllningen med aluminiumfolie om den får för mycket färg i ugnen.
  • Toscasmeten går fort att göra så gör den när det är ca 5 minuter kvar på gräddningen. Gör du den för tidigt så stelnar den, pajen kan stå och svalna om du inte är klar!


APELSINMAZARIN MED TOSCATÄCKE
1 1/2 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk strösocker
1 äggula

Fyllning
300 g mandelmassa
3 ägg
1 äggvita
rivet skal från 1 apelsin

Toscatäcke
150 g blandade nötter
75 g smör
1 dl strösocker
2 msk vispgrädde
1 msk vetemjöl

Gör så  här:
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka snabbt samman mjöl, smör, socker och äggula, gärna i matberedare. 



Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. 



Ställ formen kallt ca 30 minuter.

Fyllning - Riv mandelmassan och tillsätt ägg, äggvita och apelsinskal. Blanda med elvisp till en smet. 



Fördela smeten i pajskalet.

Grädda pajen mitt i ugnen ca 20 minuter.





Toscatäcke - Torrosta nötterna och hacka dem lätt. Koka smör, socker, grädde och mjöl under omrörning. Blanda i nötterna.



Fördela smeten på kakan. 



Grädda kakan i ytterligare ca 20 minuter. Låt kakan svalna i formen innan den lossas.




Jag fick ett sånt sug på en varm kopp te igår kväll och tekakor! Jag vet inte vad hösten gör med en men man blir så "mysig"! Levande ljus,långjästning på bröd och grytor som står och puttrar...! KÄRLEK!

Här har vi ett par tekakor som är härligt ljusa och runda, precis som man vill ha dem!

Dessa går även bra att rosta efter du har halverat dem. Ska du frysa in dem så gör de medan de fortfarande är varma, då behåller de saftigheten!


TEKAKOR
50 g jäst 
6 dl mjölk, ljummen
2 dl havregryn
75 g smör, smält
2 tsk salt
2 msk strösocker
1 ägg
12-14 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken och havregrynen. 



Rör om tills jästen har lösts upp och låt blandningen stå i 5 minuter så att havregrynen blöts upp.

Tillsätt smör, salt, socker, ägg och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt, gärna i maskin i några minuter.



Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter.




Jag brukar trycka ut degen först innan jag börjar att knåda den.



Kom ihåg att ha mycket mjöl på bakbordet då du kavlar ut degen, annars så fastnar den!


Kavla ut degen 1 1/2 cm tjocka och stansa ut runda bröd, ca 10 cm i diameter med en kakform eller ett glas.



Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel.



 Strö över lite mjöl. 



Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. 



Sätt ugnen på 250 grader. 



Grädda bröden mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt dem svalna på galler.




Dagens ögonblick på jobbet: ett litet oskyldigt hjärta på golvet!



Missa inte Hela USA Bakar ikväll, garanterad inspiration och underhållning!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar