söndag 9 november 2014

MOROTSKAKA DE LUXE


LYCKA!
Fick besök av mina fina syskonbarn igår med övernattning! Underbart att få lite egen tid med dem! Idag är jag uppe med tuppen för att förberedda bak ihop efter frukosten! Vad det blir får ni senare idag se på instagram, helena@bakar!

Det blev ett lite minikalas för mina syskonbarn igår! Då ville jag göra nåt som faller alla i smaken, nämligen en morotstårta de luxe! Den gick verkligen hem med sin saftiga botten och krämiga fyllning!

TIPS!

  • Baka bottnarna i god tid så att de hinner svalna!
  • Jäser bottnarna över kan du finjustera dem senare!
  • Täck med frostingen ordentligt annars så lyser bottnarna igenom senare!
  • Jag vägde mina tårtbottnar så att de blev exakta!


MOROTSTÅRTA DE LUXE

Morotsbotten
150 g smör
3 stora ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl ljus muscovadosocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
250 g morötter, fin riven
100 g valnötter
1 1/2 dl äppelmos

Cream cheesefrosting
100 g smör, rumsvarmt
300 g philadelphiaost
3 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Dekoration
100 g kokosflingor
ev. tygblommor eller gör egna av sugarpaste

Gör så här:
Morotsbotten - Värm ugnen på 175 grader.

Smörj och mjöla två formar, 15 cm i diameter.

Smält smöret och låt det svalna.




Vispa ägg, strösocker och ljus muscovadosocker och fluffigt. Blanda ner smör och vaniljsocker och vispa lite till.



Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel och sikta sedan ner det i smeten. Vispa tills smeten precis går ihop.

Skala och riv morötterna fint. Hacka nötterna. Vänd ner morötter, nötter och äppelmos i smeten. 




Fördela smeten jämnt mellan bakformarna.




Grädda bottnarna i 40-45 minuter.



Ta bort formarna från bottnarna så fort som möjligt, få då svalnar de ner fortare! 




Cream cheesefrostning - Vispa smöret vitt. Tillsätt philadelphiaost och vispa till en jämn  och tjock smet.

Tillsätt florsocker och vaniljsocker och vispa ännu mer.




 Låt stå i kylen en stund om frostingen är för lös.

Sätta ihop tårtan - Dela båda bottnarna på mitten så att du får fyra tunnare bottnar.




Lägg den första botten på ett tårtfat eller tårtbricka. Bred ut ett jämnt lager frosting över bottnen.



Upprepa tills du har använt tre av bottnarna.




 Lägg den fjärde bottnen överst med den skurna sidan ner.



Bred resten av frostingen över hela tårtan.




 Strö sedan ut ett lager kokosflingor över frostingen. 




Tryck eventuellt till lite med handflatan så att kokosen fastnar. 




Dekorera med tygblommor eller som jag gjorde: hemmagjorda blommor av sugarpaste!







Nu ska jag ha kvalitetstid med Isak och mina syskonbarn! Ha en go söndag!


/Helena

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken härlig tårta! Den ska jag testa på min grönsaksskyende dotter... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Den grönsaken kommer hon nog äta! Haha!

      Radera