onsdag 19 november 2014

MUDSLIDE COOKIES -GLUTENFRIA!

MITT I VECKAN!
Imorse när jag vaknade trodde jag att det var fredag! Snacka om vad besviken jag blev när jag kom på att det inte var det! Man blir lite mosig i huvudet när man har jobbat i 9 dagar i sträck!

Jag blev så glad igår när min son ringde mig efter skolan! Han sa att ikväll mamma ska vi mysa hela kvällen! Detta sker nästan aldrig nuförtiden (11år och mamma är i en pinsamm åldern) att han vill umgås så ni förstår vad glad jag blev! Vi blev många kockar i köket igår!LYCKA!

Jag är väldigt tacksam att min man låter mig hålla på med mitt bakande dagligen, trots att han inte delar till 100% samma intresse. Glädjen blir då ännu större när han frågade i helgen om jag ville beställa de bakböcker som jag har kollat in sen länge! KÄRLEK!

Detta innebär att det kommer att komma ännu mera smarriga, varierande recept här på bloggen! Nåt för alla!

Igår blev det bla kakbakning i stugan! Trots att jag hade läst igenom receptet innan så kom jag på mig själv, mitt i bakningen att dessa kakor blir ju glutenfria! Haha!

Jag har alltid upplevt glutenfria kakor som nötkakor och med ett speciellt utseende, så därför blev jag faktiskt förvånad när dessa inte innehöll mjöl utan majsstärkelse, för de såg ju ut som vilka kakor som helst! Det hade jag aldrig gissat!

Vad bakade jag för kakor då? Det blev ett par Mudslide Cookies med både mörk- och mjölkchoklad i sig och hela pekannötter! Gillar du inte pekannötter går det bra att byta ut till andra nötter! Kakorna smakar som en kladdkaka, så ni lär ju gilla dem!

Det fanns en baktanke när jag gjorde dessa kakor, men mer om de blir det lite senare i veckan....!



MUDSLIDE COOKIES
40 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl socker
2 ägg
250 g mörk choklad, hackad
45 g maksstärkelse
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
80 g pekannötter
120 g mjölkchokladpellets

Garnering
Flingsalt

Gör så här;
Sätt ugnen på 180 grader. Vispa smör och socker tills det blir fluffigt. Vispa i ett ägg i taget.

Smält den mörka chokladen och låt den svalna något.



 Sikta ner majsstärkelse, salt och bakpulver i smörvispet.



Rör sedan i den mörka chokladen tills smeten blandas ordentligt. Vänd ner nötter och chokladpellets.




Skrapa upp klickar av smeten med en glasskopa eller sked på en plåt med bakplåtspapper.



 Strö på lite havssalt.



 Grädda i ca 11 minuter.






Igår blev det även sötebröd på min agenda! När jag såg detta recept så kliade det lite i fingrarna! Vilket roligt och annorlunda bakverk! När jag stod och formade bollarna trodde gubben att jag först stod och gjorde köttbullar! Ha,ha!

Jag får även citera vad min son sa efter han hade smakat på en bit:
"-Mamma, denna kaka smakar precis som mitten på en bulle!" Tänk vilken god kaka då om man har mellan 70-80 bitar av mitten på en bulle!

TIPS!
  • Se till att ha en springform som inte läcker. Testa med lite vatten i formen om du är osäker!
  • Ha bakplåtspapper i botten så att den garanterat släpper sedan när du ska ta ut den ur formen!
  • använd dig av en gaffel när du vänder bollarna i smöret så slipper du bli kladddig!
  • Låt kakan stå och andas i 5 minuter i formen efter gräddningen så att den sätter  sig lite!

Är det svår att göra? Nej, faktiskt inte! Lite pillig är den att göra och tar lite längre tid än vanliga vetebullar pga du ska forma en massa små bullar men det är det så värd! Se så maffig den blev:



MONKEY BREAD
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk
1 tsk kardemumma, mortlade
1/2 dl strösocker
75 g smör, rumsvarmt
1/2 tsk salt
7 dl vetemjöl

Fyllning
100 g smör
2 dl ljus muscovadosocker
1 msk malen kanel

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken och kardemumman till 37 grader. Häll vätskan över jästen och rör om tills den har lösts upp sig.

Blanda i socker och smör och rör till en jämn smet. Tillsätt salt och mjöl, lite i taget och arbeta till en slät deg i 5-10 minuter.



 Låt degen jäsa under plastfolie i en timma.



Fyllning - Smält smöret och låt det svalna.Blanda socker och kanel på ett fat.



 Ställ åt sidan.

Smörj en stor sockerkaksform, lägg gärna bakplåtspapper i botten. 



Kavla ut degen till en rektangel, ca 40*40 cm. 



Skär degen (gärna med en pizzaskärare) i små fyrkanter, ca 4*5 cm.



 Det ska bli ca 70-80 stycken.



Rulla bitarna till bollar, doppa dem i det smälta smöret. 



Rulla dem sedan i kanelsockret. 



Placera alla bollarna tätt ihop i den smorda formen. 



Ett lager i taget.



Jag gjorde 2 lager och det räckte!


Täck formen med en plasthälla och låt jäsa i 1 timme.




Sätt ugnen på 175 grader. Grädda kakan i 30-35 minuter.





Gårdagens ögonblick står min katt Mille för, då han ligger och lapar värme från kaminen på stolen i köket! Så nöjd! KÄRLEK!

/Helena



2 kommentarer:

  1. Vilken härlig "kärleks-dag" !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Man måste passa på för dem blir så stora så snabbt!

      Radera