fredag 28 november 2014

PEPPARKAKSFUDGE

HELG!
Härlig fredag på er alla! Jag har en sån lyx att jag är ledig idag och vad en extra dag gör skillnad! Tänk så mycket jag kan baka då?! Inte för att jag har något problem att jobba, både jag och min älskade Thomas är arbetsmyror MEN ibland är det gött att vara ledig!

Det finns en anledning till att jag är ledig idag och det är för att en god vän till mig vill ha bakat till sin sons kalas! Jag har även lite andra ärenden jag måste fixa så idag kommer tiden att gå fort!

Inget godis är så förknippat till julen som fudge! Fudge kan man göra i så många olika varianter! Sånt gillar jag! Igår gjorde jag Pepparkaksfudge! En liten annorlunda fudge med krossad pepparkaka i sig! 

TIPS!

  • Jag rekommenderar att du låter fudgen stå i kylen ett tag, gärna över natten så att den garanterat sätter sig innan du skär i den! Då får du de knivskarpa kanterna!
  • Du kan värma chokladen och den kondenserade mjölken i mikron men ha koll på den och rör om ofta efter varje 25:e sek !
  • Skär upp fudgen med en varm kniv!




PEPPARKAKSFUDGE
Chokladbotten
100 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad
1 msk smör
1/2 burk kondenserad mjölk (200 g)
1 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskrydda

Toppen
50 g mjölkchoklad
50 g vit choklad
50 g pepparkakor, krossade

Gör så här:
Chokladbotten
Klä en liten form, ca 10*15 cm, med bakplåtspapper.

Hacka chokladen till fudgen och smält den tillsammans med smör och den kondenserade mjölken i mikron. 




Värm i 4*25 sek intervaller och rör om hela tiden. Lämna aldrig chokladen ensam i mikron!

Låt den svalna något och rör i vaniljsocker och pepparkakskrydda.







Bred ut smeten i formen och ställ kallt i några timmar, gärna över natten.




Toppen - Hacka chokladen och smält den i mikron - gör samma steg som jag beskrev på chokladbotten!




 Krossa pepparkakorna och blanda dem med den smälta chokladen. Rör om väl! 




Häll blandningen över chokladbotten i formen och ställ tillbaka i kylskåpet att stelna i några timmar.




Skär upp i bitar med en vass kniv!




Det är nåt speciellt med chokladbröd, riktigt lyxigt! Detta chokladbröd "Juliette Brioche" är inget undantag! Hur smakar det då? Det smakar som en blandning av sockerkaka, bulle och formfranska med rinnade choklad i sig! Det behövs egentligen inget pålägg den är god i sig själv! Det här brödet passar perfekt till en ostbricka eller som efterrätten efter en god middag!

I detta recept använder du torrjäst och det är då viktigt att mjölken är 45 grader annars så jäser inte brödet då torrjäst kräver högre värme på vätskan!

Här kommer receptet!





JULIETTE BRIOCHE
500 g vetemjöl special
7 g torrjäst
1 tsk salt
50 g strösocker
125 g smör, rumsvarmt
2 dl mjölk, 3 %
2 ekologiska ägg, uppvispade
150 g mörk choklad, grovhackad

Till pensling
1 ekologisk ägg, uppvispat

Gör så här:
På kvällen eller tidig morgon - Smörj en brödform som rymmer 1 liter.



Kör mjöl, torrjäst, salt och strösocker i en degblandare tills allt blandas. 

Tillsätt smöret och kör till en smulig massa. Hetta upp mjölken till 45 grader. Tillsätt mjölken och de uppvispade äggen, kör på låg hastighet i 5 minuter tills degen är slät och fin.

Hacka chokladen. 




Stjälp upp degen på mjölad arbetsyta och kavla ut den till en rektangel, ca 30*38 cm. 




Strö över chokladbitarna över degen och rulla ihop den från långsidan. 




Forma den försiktigt med händerna så att den passar formen och vik in kanterna!




Lägg brödet i formen och låt jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur.




 Detta tar ca 8 timmar! Antingen gör du den på kvällen eller gör du som jag gjorde och gör den innan jobbet!




Sätt ugnen på 200 grader i god tid, ca 30 minuter innan gräddning!

Pensla brödet med de uppvispade ägget. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter.




 Ät gärna brödet varmt, då det är allra godast!



Jag var min sons favorit igår när jag sa att kvällens middag är chokladbröd med Nutella! 


Gårdagens lycka var när jag själv lyckades tända brasa medan älsklingen var iväg och handlade!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar