måndag 24 november 2014

PEPPARKAKSMAZARIN


TEMAVECKA!
Igår var det fullt upp i mitt kök, men det är bara härligt tycker jag! Isak var hos en kompis och jag hade en massa egentid och självfallet bakar jag en massa då! Hoppas nåt faller er i smaken!


Jag har tidigare kört temavecka med det vegetariska men aldrig med bakning! Så efter en massa ny inspiration som jag har fått av nya bakböcker så kom jag på ett roligt tema igår! Varför inte köra en Chokladvecka?! Det är nåt som jag håller riktigt kärt!

Igår var det exakt 1 vecka kvar till första advent! HÄRLIGT! Jag har verkligen kommit in i julbaket! Jag blev därför extra glad då jag hittade dessa pepparkaksmazariner, eftersom jag älskar att baka mazariner och de är så goda! Inget kan väl lukta mer jul än doften av pepparkaka?!

TIPS!
  • Ha inte för mycket deg i formarna eftersom skalet kommer att vara ogräddad när du häller i fyllningen kan risken vara stor att det blir ogräddat då!
  • Fyll pajskalen 2/3 delar, fyllningen reser sig i ugnen!
  • Ta ut mazarinerna från formarna så fort de har svalnat något annars kan de fastna!
  • Låt dem svalna helt innan du häller på garneringen!


PEPPARKAKSMAZARINER
Mördeg
150 g kallt smör
3 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker

Pepparkaksfyllning
150 g mandelmassa
50 g smör
2 stora ägg
1 msk kanel
1 tsk mald kardemumma
1 1/2 tsk ingefära
1 tsk mald nejlika
3 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr
2 dl florsocker
1 1/2 msk vatten
1 msk kakao

Dekorering
krossade polkagrisar

Gör så här;
Mördeg - Blanda snabbt ihop alla ingredienser till en deg, utan att knåda för mycket!



 Plasta in och låt ligga i kylskåpet i 1 timme.



 Tryck ut lagom stora bitar i varje mazarinform och klä formarna. Ställ dem på en plåt.

Pepparkaksfyllning - Sätt ugnen på 200 grader. Riv mandelmassan och vispa ihop den med smöret. Tillsätt ett ägg i taget och vispa noga mellan varje. Vispa ner kryddorna.



Blanda ihop vetemjöl och bakpulver och rör ner detta i smeten.



Fördela fyllningen i formarna. Grädda mazarinerna i ca 15 minuter. 



Låt svalna helt.

Glasyr - Vispa ihop glasyren och fördela den över mazarinerna. Toppa med krossade polkagrisar. Låt stelna.




Jag är barnsligt förtjust i frallor och de får gärna innehålla nån form av fiber! Annars blir man ju hungrig nästan direkt efter frukosten! Dessa havrefrallor som jag bakade igår blev riktigt saftig och fiberrika pga fördegen med havreblandningen, nästan som surdegsbröd! Här kommer receptet, hoppas ni gör dem för de blev riktigt goda!


HAVREFRALLOR
Dag 1
25 g jäst
5 dl kall mjölk
3 dl fiberhavregryn
6 1/2 dl vetemjöl
1/2 msk salt

Dag 2
fördegen från dag 1
25 g jäst
1/2 dl mjölk
50 g smör,smält
1/2 dl ljus sirap
6 1/2 dl vetemjöl

Gör så här:
Dag 1, kväll - Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör om tills den löser sig. Tillsätt havregryn, vetemjöl och salt, arbeta samman till en lös deg. Täck med plast och ställ kallt till nästa dag. 




Dag 2 - Smulan jästen i en bunke och häll på mjölken, rör tills jästen har lösts upp. Blanda ner degen från dag 1 liksom smör, sirap och nästan allt mjöl. Arbeta i maskin i 15 minuter.



Täck bunken med en handduk och låt jäsa i 30 minuter. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Rulla bitarna till längder och skär varje längd i ca 6-7 bitar.



 Forma dem till avlånga bullar, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och spraya varje med vatten och strö över havregryn. 



Låt dem jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Spraya dem lite lätt med vatten innan du stänger luckan. Baka dem i mitten av ugnen i ca 11-12 minuter. Låt svalna på galler.




Jag sa ju att jag hade en massa tid i köket igår och såklart jag bakade en maffig tårta eftersom det helt plötsligt har blivit en av mina favorit bakverk att göra! Baknörd som jag är!

Denna Choklad- och Espressotårta har jag sneglat på ett tag nu men har velat vänta på rätt tillfälle! Igår kom jag på att denna tårta passar perfekt att inviga Chokladveckan med! En drömtårta för alla chokladälskare! Var den svår att göra? Nej faktiskt inte! Följ bara receptet och mina tips så går det bra!

TIPS!
  • Baka bottnarna i god tid så att de hinner både svalna och sätta sig ordentligt!
  • Tårtbottnarna kommer att svälla över när de gräddas, men de är ingen fara! Du skär sedan till dem!
  • Använd alltid rumstempererat smör och ägg!
  • Använd normalsaltat smör, det ger lite extra saltsmak på frostingen!


CHOKLAD- OCH ESPRESSOTÅRTA
Chokladbotten
75 g smör
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
3 3/4 dl strösocker
2 medelstora ekologiska ägg
2 1/4 dl mjölk
1 1/2 dl starkt hett kaffe eller kokande vatten

Choklad- och espressofrosting
200 g mörk choklad
300 g smör, rumsvarmt
3-4 dl florsocker
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver, eller fröna från en vaniljstång
4 msk starkt kaffe eller 4 msk vispgrädde

Dekoration
chokladströssel

Gör så här:
Chokladbotten - Värm ugnen på 175 grader. Smörj och bröa 2 formar, 15 cm i diameter, eller baka i omgångar i samma form!



Man får hålla tungan rätt i munnen när man gör många saker samtidigt hos mig!

Smält smöret och låt det svalna. Sikta mjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en stor skål eller bunke. Tillsätt övriga ingredienser och vispa i ett par minuter till en jämn smet.



Fördela smeten jämnt i formarna.

Grädda bottnarna i 30-35 minuter.



Låt bottnarna svalna i 15 minuter i formarna innan du stjälper upp dem på ett galler.

Choklad- och espressofrosting - Smält chokladen i mikron. Ställ åt sidan och låt svalna tills rumstemperatur. Vispa smöret ljust och krämigt.

Tillsätt florsocker och kakao lite i taget tills blandningen är jämn.



Blanda i den smälta chokladen och vaniljpulvret. Tillsätt espresso eller grädde lite i taget och vispa i ett par minuter tills frostingen är slät och glansig. 

Sätta ihop tårtan - Dela båda bottnarna på mitten till fyra tunnare bottnar. 



Lägg den första botten på ett tårtfat eller tårtbricka. Bred ut ett jämnt lager frosting över botten. 



Upprepa tills du har använt tre bottnar. 



Lägg den fjärde botten överst med den skurna sidan ner.



Bred ett tunt lager frosting över hela tårtan. Låt tårtan stå i kylen i ca 20 minuter eller tills frostingen har stelnat något. Skålen med frostingen kan stå framme hela tiden!



Bred resten av frostingen över hela tårtan i ett jämnt lager.




Ställ tårtan på ett snurrande fat. Snurra på fatet samtidigt som du håller en spatel eller en sked (använd baksidan av skeden) försiktigt mot frostingen så att det bildas ett mönster. Börja med sidan och gör sedan likadant ovanpå tårtan.



Dekorera med chokladströssel!



Får jag bjuda på en tårtbit?!


Jag förstår inte hur mycket jag än röjer så fylls det på hela tiden!


En liten smygtitt på vad som ska bakas under veckan....om ni kan se vad det står!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar