onsdag 12 november 2014

SACHERTÅRTA - GLUTENFRI

CHOKLADENS DAG!
...eller min dag?! Ha,ha! Skämtosido, men alla som känner mig vet att jag älskar att baka med choklad. Det går inte en vecka utan att jag gör det! Man tröttnar ju aldrig på choklad, jag tror jag har 5 bakböcker med bara chokladrecept....en chokladnörd är vad jag är!

Igår bakade jag en härlig, saftig Sachertårta! Det roliga med den var att jag kom på under bakandets gång att den var/är glutenfri! Det gjorde mig extra glad faktiskt för jag vill att alla ska kunna baka mina recept som jag lägger ut på bloggen och så vill jag själv lära mig att baka på olika sätt!

"Sachertårta - är en chokladtårta som kom till av en slump på 1800-talet i österrike, då en lärling fick hoppa in för sin läromästare då han blev sjuk. Vanligen täcker man en ofylld tårtbotten med aprikosmarmelad och därefter täcker man kakan med smält choklad"

Glutenfria bakverk har en speciellt struktur på sin smet men när man väl har lärt sig tekniken hur man gör dem så är de roliga att baka! Man måste vara varsam med smeten för att den ska bli luftig och ändå få rätt tuggmotstånd!  

TIPS!
  • Vänd ner den uppvispade äggvitan försiktigt i smeten.
  • Ha koll på gräddningen, det går fort från ogräddat till övergräddat. Kolla hur den ser ut efter 30 minuter, om den behöver mer tid i ugnen, lägg då på 5 minuter i taget!
  • Kakan måste svalna helt innan du skär upp den!
  • Låt den gotta till sig i kylskåpet minst en timma för då sätter sig den ordentligt!


SACHERTÅRTA
200 g mörk choklad, grovhackad
5 ekologiska ägg, separerade
250 g strösocker
2 tsk snabbkaffepulver
150 g sötmandel, mald

Fyllning
1 dl aprikosmarmelad

Glasyr
150 g mörk choklad, grovhackad
50 g smör
1 msk ljus sirap

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en springform, ca 20 cm i diameter. (eller en som är 24 cm i diameter, det går också bra!) Krossa mandeln, gärna i en matberedare. 



Smält chokladen i mikron, jag smälter min i intervaller, ca 4*25 sekunder och så rör jag om hela tiden! Eller kan du smälta chokladen över vattenbad. Vispa äggulor och strösocker vitt och poröst. Lös upp kaffepulvret i 2 msk hett vatten.



 Rör ner mald mandel, kaffe och smält choklad i smeten.



 Blanda väl.



Vispa äggvitorna styva och vänd ner den i smeten.



 Rör om.

Häll smeten i formen. 



Grädda mitt i ugnen i 30 minuter, täck sedan med aluminiumfolie och grädda i ytterligare 10 minuter. När du sticker ner en provsticka i mitten av kakan ska den vara torr. Annars får du grädda i ytterligare 5 minuter. 



Låt svalan i formen i 5 minuter. Lösgör formens botten och kanter och låt den svalna på ett galler. Jag flippade min upp och ner på ett galler.



 Låt svalna helt.

Fyllning - Dela kakan på mitten och bred på aprikosmarmeladen.



 Lägg ihop kakan.

Glasyr - Smält chokladen, smör och sirap i en kastrull på låg värme, rör om då och då till glasyren är slät och glansig. 



Placera en bricka under gallret och häll glasyren över kakan. Sprid glasyren över hela kakan med baksidan av en sked, se även till att sidorna täcks. 



Låt stelna i minst 1 timme, flytta sedan över kakan på ett serveringsfat.

Denna härliga tårta fick inte bara min familj njuta av utan även min goa arbetskamrater!



Jag gjorde ett par rustika, grova baguetter till middagen i måndags! Ett par med rågmjöl, pekannötter och svarta oliver i sig.  De blev riktigt bra och goda! Plus att de knappt hade nån jästid alls! Du bara blandar degen, låter dem jäsa i en timme och sedan formar de till baguetter, sen gräddas de! Så enkelt faktiskt! Värt att prova! 

Dessa passar utmärkt som tillbehör till middagen då de är lite grövre och matigare! De kan ersätta både ris, pasta och potatis! Jag själv har dem ihop med en gryta enbart utan övriga kolhydrater!



RUSTIKA GROVA BAGUETTER, 3 stora
50 g jäst
6 dl vatten, ljummet
2 dl svarta oliver, grov hackade
2 dl pekannötter eller valnötter, grovhackade
2 msk honung
3-3 msk olivolja
2 tsk flingsalt
6 dl vetemjöl special
6 dl fint rågmjöl

Gör så här:
Smula jästen och blanda med fingervarmt vatten, 37 grader.

Tillsätt olja, salt och honung. 



Rör ner oliver och nötter. Blanda ner mjölet. Degen ska släppa bunkens kanter men ska ändå vara lite kladdig.



Strö mjöl över degen och täck den med en bakhandduk, låt jäsa i 1 timme. 




Sätt ugnen på 250 grader. 

Vält degen på ett mjölat bakbord, knåda den lite lätt. Dela degen i 3 lika stora bitar och vrid degens kanter mot motsatt håll. 




Lägg dem på en baguetteplåt eller på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda dem direkt mitt i ugnen i 5 minuter på 250 grader. Sänk sedan ugnsvärmen till 225 grader och grädda i ytterligare 7-8 minuter. Låt baguetterna svalna sedan på galler.



Lycka till med bakandet så blir det nya spännande recept imorgon!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar