söndag 2 november 2014

SNICKERSTÅRTA

KALAS!

Idag blir det Isaks riktiga barnkalas med sina killkompisar! Jag har förberett deras fika hela morgonen och jag tror att de kommer att bli nöjda! 

Tårtor har inte varit min starka sida tidigare och jag har inte heller tyckt att de har varit roliga att göra men det har nog med min egen osäkerhet att göra! 

Oavsett vad du har för intresse så sätter man ju alltid upp olika mål, mitt är att bli bättre och finna glädje med att baka tårta! Det är nu faktiskt riktigt skönt att jag börjar nå mitt mål och tycker det är vansinnigt roligt att göra tårtor! 

I helgen var det en stor släktträff och jag stod för desserten och självfallet skulle jag baka en tårta! Det blev en Snickerstårta!

TIPS: Använd varmluften i ugnen när du gör bottnarna för kakan blir annars för blöt! Ta tempen på chokladkolasåsen (105 grader) och låt den inte stå för länge sedan för den kan stelna för mycket!

Låt frostingen svalna helt annars så blir den inte pösig när du vispar den!


SNICKERSTÅRTA

2 bottnar, 24 cm i diameter
6 st ägg
6 dl strösocker
300 g smör
150 g mörk choklad, 70 %
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 krm salt
0,5 dl ströbröd

Peanutbutter Cream
3 dl jordnötssmör
4 dl cream cheese
2 dl florsocker
2 dl vispgrädde

Mörk chokladkolasås
100 g mörk choklad, 70%
1 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
25 g smör

Ljus chokladfrosting
100 g mörk choklad
125 g mellanmörk choklad
1,35 dl vispgrädde
1 msk glykosirap eller vit sirap
175 g smör, rumsvarmt

Garnering
Jordnötter

Gör så här:
Botten - Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
Vispa ihop ägg och socker, smeten behöver inte vara pösig. Smält smör i kastrull. Drag av från värmen och tillsätt bitar av choklad. Rör på svag värme till chokladen har smält. Blanda chokladsmeten i äggsmeten.

Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat bunke med en gaffel. Sikta och vänd ner blandningen i smeten med hjälp av slickepott.

Smörj och bröa två kakformar med löstagbar kant. Häll i smeten.

Baka i ugnen ca 30-35 minuter. De ska bli fasta men kan fortfarande vara lite kladdiga eftersom degen påminner lite m kladdkaka. 




Låt svalna och ställ dem i kylen tills de ska användas. 

Peanutbutter cream - Mosa ihop jordnötssmör, cream cheese och socker med en slev. Vispa grädden och vänd ner i smeten. Bred krämen på mellan tårtbottnarna.



Chokladkolasås - Finhacka chokladen och blanda med grädde, sirap och smör i en kastrull. Puttra på medelvärme till en tjock chokladsås. Låt svalna.

Ljus chokladfrosting - Finhacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädde och sirap i en kastrull. Häll den varma blandningen över chokladen och låt stå i 2 minuter. Rör till en jämn chokladsmet. Låt svalna.

Vispa med en elvisp in det rumsvarma smöret i bitar i chokladsmeten. Smeten ska bli helt slät.



Montera ihop tårtan med peanutbutter cream mellan bottnarna.



Avsluta med att lägg på locket.




Klä tårtan med ljus chokladfrosting och ställ i kyl ca 30 minuter. 




Tag ut och häll chokladkolasåsen på.



Toppa med jordnötter.




Min barnvänliga dessert blev ett par Cake pops på havrebullar, de blev riktigt uppskattad av både de små och vuxna! Jag hackade ner mörk choklad i smeten så att de skulle bli extra lyxiga! 




CAKEPOPS PÅ HAVREBOLLAR
100 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl strösocker
3 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk kallt vatten
300 g mörk choklad

Garnering
Valfritt strössel

Gör så här;
Blanda smör, socker och havregryn i en bunke. Blanda i vaniljsocker och kakao, tillsätt sist kallt kaffe. 

Forma till bollar runt en pinne och låt dem stelna i frysen ca 1 timme.




Smält choklad i mikron. 




Ta ut havrebollarna och doppa dem i smält choklad och strö över strössel.



När inte kylskåpet räcker till så hamnar mina bakverk och mat på farstukvisten.....! En av fördelarna med en mild höst!


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar